Een bom die afgaat in de bagageruimte van een vliegtuig, berokkent minder schade met de Fly-Bag.
Alle 259 inzittenden van Pan Am vlucht 103 kwamen eind 1988 om het leven door een bom die was afgegaan in de bagageruimte. Door de brokstukken die in het rond vlogen, werden nog eens 11 mensen op de grond gedood. Om te voorkomen dat zoiets in de toekomst nog eens gebeurt, heeft een Europees team de Fly-Bag gemaakt: een voering die de schade van een bom moet beperken.
Kogelwerende vesten
Natuurlijk is het, bijna 30 jaar na dato, niet de eerste technologie die is ontwikkeld om de schade van een bom te beperken tot de bagageruimte. Tegenwoordig staan er in deze ruimte vaak containers (HULD’s) waarin koffers worden vervoerd. Helaas zijn deze objecten erg zwaar en duur.
De Fly-Bag heeft deze tekortkomingen niet. Hij bestaat uit een mix van vier lagen materialen, inclusief Aramide, een stof die ook wordt gebruikt in kogelwerende vesten. De bekleding is hittebestendig, licht en flexibel. Dit laatste zorgt ervoor dat de Fly-Bag de krachten van de explosie en rondvliegende brokstukken beter kan weerstaan.
Boeing 747
De voering heeft al een paar uitgebreide proeven ondergaan in het laboratorium, maar vorige week werd het materiaal dan ook daadwerkelijk getest in de bagageruimtes van een afgedankte Boeing 747 en een Airbus 321.
Wanneer de bom was geplaatst in de Fly-Bag in de bagageruimte, werd de impact van de explosie flink beperkt. De bagage was weliswaar behoorlijk toegetakeld, zoals je rechts kunt zien, maar hier bleef het ook bij. Volgens de onderzoekers een veelbelovend resultaat. Zonder de Fly-Bag vatten de vliegtuigen namelijk vlam.
Beeld: University of Sheffield