Airbus is een samenwerking aangegaan met het MIT om buigzame koolstofvezels in hun vliegtuigen te verwerken.
Al geruime tijd zijn onderzoekers van het MIT laboratorium bezig met het ontwikkelen van materiaal dat uit zichzelf buigt door invloeden van buitenaf. Het bedrijf Airbus, dat vliegtuigen bouwt, ziet hier wel wat in en is een samenwerking aangegaan met het MIT. Het stukje technologie zou de vliegtuigen lichter en minder ingewikkeld kunnen maken en misschien zelfs brandstof besparen.
Koolstof buigt mee
Het materiaal wordt gemaakt uit koolstofcomposieten die kunnen switchen tussen twee of meer vormen als reactie op hitte, water en licht. Deze koolstofsamenstelling is ontworpen door start-upbedrijf Carbitex. Normaal zijn koolstofvezels onbuigzaam, omdat lijm – genaamd matrix – de vezels zo strak bij elkaar houdt. Carbitex ontwikkelde meerdere matrixvarianten, waardoor de koolstofcomposieten zich wel kunnen vervormen.
Met behulp van een 3D-printer voegen onderzoekers van het MIT verschillende andere materialen die kunnen groeien of krimpen aan de koolstof toe. Wanneer deze stoffen door invloeden van buitenaf vervormen, moeten de koolstofvezels wel meebuigen.
Het materiaal kan naar zeggen van het MIT gemakkelijk in een luchtvaartuig worden geplaatst. Het zou complexe motoronderdelen en scharnieren moeten vervangen. De buigzame koolstofvezels zullen als eerste worden getest in de klep waar lucht in wordt gezogen in een straalmotor. Deze klep moet zich aanpassen aan de hoogte van een vliegtuig en is dus het ideale proefkonijn.
Bronnen: MIT Technology Review, Wired
Beeld: Self-Assembly Lab, MIT; Christophe Guberan, Product Designer Erik Demaine, MIT; Carbitex LLC; Autodesk Inc.