Als een chauffeur van een brandweerwagen zich in geval van nood door het verkeer naar een brand laveert, heeft hij geen tijd om op zijn navigatieschermpje te kijken. Tactiele navigatie lost dat probleem op.
De hersenen van een brandweerchauffeur (maar ook die van andere hulpdiensten) worden tijdens een spoedrit behoorlijk op de proef gesteld. Naast al het onvoorspelbare verkeer, krijgt hij (of zij) ook nog eens te maken met geluidssignalen van bijvoorbeeld de radio, maar ook zijn optische sensors worden behoorlijk belast. Het zintuig ‘gevoel’ wordt daarentegen nauwelijks gebruikt en daar hebben de makers van het tactiele navigatiesysteem, Elitac, zich dan ook op gericht.
Trilstoel
Uit onderzoek van TNO bleek namelijk dat de mentale belasting bij voelbare input lager is dan wanneer er alleen een visueel signaal wordt gegeven. Ook werd een snellere reactietijd gemeten bij de combinatie van visuele en tactiele informatie ten opzichte van alleen visuele informatie. Daarom is het systeem ondergebracht in de stoel in de chauffeur en werkt het met trillingen.
De autostoel geeft twee signalen af: één voorwaarschuwing en één voor nu afslaan. Het moment waarop de signalen worden afgegeven, is afhankelijk van de eigen snelheid. Een trilling in de linkerbil betekent linksaf, en een trilling in de rechterbil…
De tactiele navigatie is genomineerd voor de jaarlijkse Jan van der Heydenprijs 2017, waarbij de winnaar een geldbedrag krijgt om zijn idee verder te kunnen ontwikkelen. Een andere finalist is overigens het Informatiehuis. Dat is een systeem waarmee een brandweerman altijd en overal de meest actuele informatie op een heel eenvoudige en toegankelijke manier beschikbaar heeft. Via pc, smartphone, een scherm in de kazerne of op een tablet. En de laatste finalist heeft een nieuw reinigingssysteem voor brandweerhelmen bedacht.
De winnaars worden op het congres van Brandweer Nederland (5 en 6 oktober) bekendgemaakt.
Bron: Brandweer Nederland
Lees ook:
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!