‘Nieuwe voorruit voor vliegtuigen weert laserstralen’

Laurien Onderwater

03 april 2019 10:59

vliegtuigen laser laserstralen voorruit

Niet alleen drones zijn erg gevaarlijk rondom vliegtuigen, ook laserpennen zorgen voor een hoop misère bij piloten. Deze voorruit moet verblindende lichtbundels tegenhouden.

Elk jaar krijgen een hoop piloten ermee te maken: laserpennen die in de ogen van de vliegeniers schijnen en ze verblinden. Volgens de Federal Aviation Administration (de Amerikaanse luchtvaartdienst) was er in 2017 sprake van maar liefst 6754 laseraanvallen op vliegtuigen. Het is onnodig om te zeggen dat dat erg gevaarlijk is en de levens van passagiers in gevaar brengt. Een groep Amerikaanse onderzoekers is zich bewust van dit probleem en heeft daarom een scherm ontwikkeld dat de verblindende laserstralen moet tegenhouden.

Lees ook:

MBBA

Het is niet de eerste keer dat wetenschappers iets proberen te ontwikkelen tegen hinderende laserpennen. Het is alleen tot nu toe nog niet gelukt, omdat laserpointers licht kunnen uitzenden op verschillende golflengtes (wij nemen dat vervolgens waar als verschillende kleuren; rood, blauw, groen). En zie daar maar eens iets voor te verzinnen. De meeste systemen die tot nu toe zijn ontwikkeld, zijn slechts in staat geweest om licht met één bepaalde golflengte te blokkeren.

Dat hebben de Amerikaanse onderzoekers weten te verhelpen door gebruik te maken van een oplossing van vloeibare kristallen, MBBA genaamd. MBBA is in vloeistoffase transparant en in vaste fase ondoorzichtig. Het team plaatste de doorzichtige oplossing tussen twee vierkante glasplaatjes van 2,5 bij 2,5 centimeter. Door hier een spanning op te zetten, veranderde het vloeibare, transparante MBBA in een vaste en ondoorzichtige oplossing.

Licht blokkeren

In een experiment zagen de onderzoekers dat door deze faseverandering maar liefst 95 procent van het inkomende laserlicht – zowel groen als blauw als rood – werd geblokkeerd. Bovendien activeerden de lasers zelf de faseverandering. Zodra een geïntegreerde lichtgevoelige weerstand het laserlicht detecteerde, bracht het systeem automatisch spanning op de MBBA aan, waardoor het ondoorzichtig werd. Als de laser stopte, werd de oplossing weer helder.

Natuurlijk gebruikten de wetenschappers in dit experiment een kleine glasplaat en is het nu nog de vraag of die kan worden opgeschaald naar een volledige voorruit, en zo ja, hoe. Dat gaan de onderzoekers de komende tijd uitzoeken. Het team wil ook verschillende soorten vloeibare kristallen testen om een nog efficiëntere oplossing te vinden die sneller teruggaat naar de transparante toestand zodra de laser is uitgeschakeld.

Bronnen: American Chemical Society via EurekAlert!, New Atlas

Beeld: 123RF

KIJK 4/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!