Hoe worden goudklompjes gevormd?

André Kesseler

04 September 2024 15:11

Goud blinkt. Goud fascineert…. Maar over de vorming ervan weten we nog steeds heel veel niet. En toch hebben Australische wetenschappers een stap gezet door te achterhalen hoe goudklompen zich kunnen vormen.

In KIJK 5 van 2024 kon je alles lezen over goud: goudkoorts, manieren om het te mijnen, de duistere kant ervan… en natuurlijk ook hoe goud ooit is ontstaan en over de aarde verspreid raakte. Over dat hele proces is nog veel niet bekend, maar over de vorming van goudklompen is wel een nieuwe spannende theorie bedacht.

Over het ontstaan van goud schreven we in KIJK:

Het verhaal van goud begint tussen de sterren. Of beter gezegd, tussen de dode sterren. De afstanden tussen objecten in het heelal zijn immens, maar over langere tijd gezien klapt er niettemin van alles op elkaar. Als dat gebeurt met twee neutronensterren, de objecten die overblijven na de explosieve dood van reuzensterren, heet dat een kilonova. (In 2017 zagen astronomen voor het eerst hoe twee neutronensterren – op 140 miljoen lichtjaar van de aarde – op elkaar botsten.)

Zulke aanvaringen zorgen dat er enorme hoeveelheden stof en neutronen in de rondte worden geslingerd. Die laatste krijgen daarbij zoveel energie mee, dat ze met elkaar combineren tot enorme hoeveelheden zware elementen, waaronder palladium, rodium, zilver én goud. Uiteindelijk ballen de wolken kosmisch stof met deze edelmetalen en gas zich samen tot – onder meer – de planeten van ons zonnestelsel.

Als twee neutronensterren botsen, leidt dat tot een kilonova. Bij zo'n explosie ontstaat – onder meer – het element goud
Als twee neutronensterren botsen, leidt dat tot een kilonova. Bij zo’n explosie ontstaat – onder meer – het element goud. Beeld: NASA/Goddard Space Flight Center/CI Lab.