Meer vrouwen mogen nu eindelijk de F-35 besturen

kijkmagazine

02 februari 2018 10:59

F-35

De F-35 is zo aangepast dat lichtgewichten geen extra veiligheidsrisico meer lopen bij het afschieten van de schietstoel.

Het was voor veel vrouwelijke piloten niet toegestaan om te vliegen in een F-35. Discriminatie? Nou, het ligt niet zozeer aan hun geslacht, maar wel aan het gewicht van de dames. Niet erg netjes om over gewicht te beginnen bij vrouwen, maar dit keer was het voor hun eigen veiligheid.

Het veiligheidssysteem dat komt kijken bij de schietstoel was niet geschikt voor mensen met een gewicht van minder dan 62 kilo. Nu zijn er eindelijk aanpassingen gedaan en dat betekent dat meer vrouwen nu in het toestel mogen vliegen.

Nekletsel

Luitenant kolonel Christine Mau was de eerste vrouw ooit die een F-35 heeft bestuurd. Vanaf mei 2015 bestuurde ze – als eerste vrouwelijke piloot – het vliegtuig, maar in oktober werd na testen duidelijk dat het gevechtsvliegtuig helemaal niet veilig genoeg was voor iemand met zo’n laag gewicht. Na haar pensioen is Mau nooit meer opgevolgd door een andere vrouwelijke piloot.

Voor lichtgewichten was er een te groot risico op nekletsel bij het uitklappen van de parachute na het afschieten van de schietstoel. Sinds maart 2017 was er eigenlijk al een nieuw systeem ontworpen, maar er waren wat problemen met het installeren van de apparatuur.

Tweede vrouw

Op 23 januari werden er eindelijk acht F-35’s uitgerust met het systeem. Er zijn nieuwe schietstoelen geïnstalleerd, het uitklappen van de parachutes is vertraagd én er is een soort kussen in de nek bevestigd dat zorgt dat het hoofd niet naar achter kan klappen. De planning is dat in de zomer van 2019 alle tweehonderd F-35’s voorzien zijn van het systeem. De toestellen die vanaf nu worden gemaakt, worden hier direct mee uitgerust.

De tweede vrouw die in een F-35 gaat vliegen, begint deze maand met trainen. Haar naam blijft nog even geheim, zodat ze niet meteen wordt overspoeld met interviews voordat ze überhaupt in het vliegtuig heeft gezeten.

Bronnen: Aviation Week, Popular Mechanics

Lees ook:

KIJK 2/2018Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!