De Amerikanen willen een doorbraak forceren in de ontwikkeling van een bommenwerper die binnen een uur overal ter wereld doelen kan aanvallen.
Op haar website meldt DARPA, het onderzoeksinstituut van de Amerikaanse krijgsmacht, dat het strategische voordeel van de huidige generatie stealth-vliegtuigen langzaam maar zeker kleiner wordt. (Potentiële) vijanden werken namelijk hard aan apparatuur waarmee stealth-vliegtuigen toch zichtbaar zijn te maken voor de luchtafweersystemen waarmee ze vervolgens uit de lucht kunnen worden gehaald. Dus moet er een nieuwe manier komen om de strategische voorsprong te behouden en hypersone vliegtuigen zijn volgens DARPA ‘the way to go‘.
DARPA meldt: “Extreem hypersone vlucht met Mach 20 (twintig keer de snelheid van het geluid), die Defensie de mogelijkheid zou geven om elke plek ter wereld binnen een uur te bereiken, is een onderzoeksgebied waar belangrijke wetenschappelijke doorbraken al decennialang zijn uitgebleven.”
Kortom: het wordt tijd om er vaart achter te zetten en daarom heeft DARPA een nieuw onderzoek opgestart onder de naam Integrated Hypersonics (IH). En IH gaat op 14 augustus bekendmaken wat de belangrijkste problemen van hypersoon vliegen zijn, zodat er in samenwerking met de industrie en andere onderzoeksinstellingen naar oplossingen kan worden gezocht.
Op dat lijstje zal ongetwijfeld de vraag staan hoe de vliegtuigontwerpers moeten omgaan met de extreme temperaturen die tijdens zo’n hypersone vlucht optreden. Bij de SR-71 Blackbird (links), het legendarische Amerikaanse verkenningsvliegtuig dat al in 1964 in gebruik werd genomen, liep de temperatuur van de titanium romp bij een topsnelheid van Mach 3 al op tot bijna 300 graden Celsius. Bij Mach 20 zal dat bijna 2000 graden zijn.
DARPA wil in 2016 een ‘full scale’ prototype klaar hebben van het Hypersonic X-plane (HX).
Bron en beeld: DARPA
VS zetten vaart achter hypersoon vliegen
Amerikanen wil
eindelijk werk gaan maken van een bommenwerper dat binnen een uur overal ter
wereld doelen kan aanvallen.
Op de website
meldt DARPA, het onderzoeksinstituut van de Amerikaanse krijgsmacht dat de ontwikkelingen
in de jaren 70 en 80 geleid hebben tot de huidige generatie stealth-vliegtuigen.
Dat strategische voordeel begint langzaam maar zeker kleiner te worden doordat (potentiële)
vijanden hard werken aan manieren om die toestellen toch zichtbaar te maken
voor de radarsystemen van luchtafweersystemen waarmee ze vervolgens uit de
lucht kunnen worden gehaald. En dus moet
er een nieuwe manier komen om de strategische voorsprong te behouden. Hypersone
vliegtuigen zijn volgens DARPA the way to go.
DARPA meldt: “Extreem
hypersone vlucht met Mach 20 (20 keer de snelheid van het geluid), die Defensie
de mogelijkheid zou geven om elke plek ter wereld binnen een uur te bereiken,
is een onderzoeksgebied waar belangrijke wetenschappelijke doorbraken al
decennialang zijn uitgebleven.”
Bijschrift
DARPA werkt al
een tijdje hypersoon vliegen en bouwde onder meer dit prototype; de hypersone Falcon
HTV-2.
Kortom: het wordt
tijd om er vaart achter te zetten en daarom heeft DARPA een nieuw onderzoek
opgestart onder de naam Integrated Hypersonics (IH). En IH gaat op 14 augustus bekendmaken
wat de belangrijkste problemen van hypersoon vliegen zijn, zodat er in samenwerking
met de industrie en andere onderzoeksinstellingen naar oplossingen kan worden
gezocht.
Op dat lijstje
zal ongetwijfeld de vraag staan hoe de vliegtuigontwerpers om moeten gaan met
de extreme temperaturen die tijdens zo’n hypersone vlucht optreden. Bij een SR-71
Blackbird, het legendarische Amerikaanse verkenningsvliegtuig dat al in 1964 in
gebruik werd genomen, liep de temparatuur van de titanium romp bij een
topsnelheid van mach 3 al op tot bijna 300 graden Celsius. Bij Mach 20 zal dat bijna
2000 graden zijn.
DARPA wil in 2016
een ‘full scale’ prototype klaar hebben van de hypersonic X-plane (HX).
Bron: DARPA
Beeld: DARPA