Waarom slaan de Amerikanen F-nummers over?

André Kesseler

24 april 2014 09:00

Een vreemde kwestie inderdaad. Er is een keurig rijtje van F-14 Tomcat, F-15 Eagle en F-16 Falcon… Het eerstvolgende toestel is echter niet de F-17, maar de F-18 (die dan weer F/A-18 heet). Waarom is er bijvoorbeeld geen F-13? En wat is de reden dat de Joint Strike Fighter niet de F-24 werd, maar de F-35?

In 1948 werd besloten dat de Amerikaanse krijgsmacht dezelfde benamingen zou aanhouden voor bepaalde vliegtuigtypen. Vrachtvliegtuigen kregen de C van cargo, H was voor helikopters, F voor fighters (jachtvliegtuigen) en A, van attack, voor vliegtuigen die gronddoelen moeten aanvallen (zoals de latere A-10).

Dat nummer 13 werd overgeslagen, heeft domweg te maken met bijgeloof. Men was bang dat geen enkele vlieger echt lekker in een F-13 zou zitten.

De belangrijkste reden voor het overslaan van de andere nummers is de manier waarop het Pentagon de afgelopen decennia nieuwe vliegtuigen laat ontwikkelen. Vaak worden er twee bedrijven geselecteerd die een prototype mogen bouwen en daarvan wordt er vervolgens eentje gekozen. Die prototypes krijgen de letter Y. Dus er was ooit een YF-17 van vliegtuigbouwer Northrop die het opnam tegen de YF-16 van General Dynamics (later Lockheed Martin), en dat werd de F-16.

De F-18 werd uiteindelijk de F/A-18 omdat er aanvankelijk twee versies zouden komen: een fighter-variant en een attack-versie voor de marine. Maar later werden die functies toch samengevoegd in één multifunctioneel vliegtuig.

De F-19 is een beetje een raadsel. Er gaan geruchten dat Lockheed Martins befaamde afdeling Skunk Works onder die naam een supergeheim toestel ontwikkelde dat uiteindelijk niets is geworden. De Amerikaanse luchtmacht kwam ooit met de vreemde verklaring dat men wilde voorkomen dat het ding verward zou worden met de Russische MiG-19. Terwijl er toch ook een MiG-15 bestond…

En de F-35 dan? Die zou eigenlijk F-24 moeten heten, alleen zijn de betreffende toestellen niet als fighters maar als experimentele vliegtuigen ontwikkeld. Boeing bouwde de X-32 en Lockheed Martin, dat uiteindelijk won, de X-35.

Kortom, dat fijne systeem uit 1948 dat duidelijkheid moest scheppen, heeft niet helemaal gewerkt.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl!

Beeld: USAF