De Amerikaanse luchtmacht is van plan om F-15X-toestellen te kopen. En dat nu de F-35 net in gebruik wordt genomen.
Het Amerikaanse blad Bloomberg kwam met het nieuws dat de USAF vraagt om de komende vijf jaar maar liefst tachtig F-15X-toestellen te mogen kopen. Toestemming is er nog niet, maar waarom wil de luchtmacht jachtvliegtuigen kopen van de vierde generatie (dus niet stealth), terwijl stealthy toestellen van de vijfde generatie op dit moment operationeel inzetbaar worden?
Lees ook:
Israël verkiest ‘oude’ F-15 boven nieuwe F-35
Amerikaanse fighters samen op de foto
Advanced Eagle
De Boeing F-15, is al een oud model (de eerste vloog in 1972), maar de meest recente versie, de X (bijgenaamd Advanced Eagle) zit wel volgepropt met de nieuwste technologie. En omdat hij niet stealth is, kan er van alles onder de vleugels worden gehangen. In totaal 22 luchtdoelraketten bijvoorbeeld, waar de F-35 Lightning II in ‘stealthmode’ blijft steken op 4 en de F-22 op 6. Bovendien heeft het toestel, dat onder meer wordt geleverd aan Saoedi-Arabië en Qatar, een levensduur van zo’n 20.000 vlieguren en is het minstens zo goed (en waarschijnlijk beter) in luchtgevechten dan de F-35.
Werkpaard
Volgens deskundigen moeten we de move van de USAF niet zien als een poging om de F-35 te vervangen. De USAF is waarschijnlijk van plan om de slagkracht van de F-15 te gebruiken in combinatie met de stealthcapaciteiten van de F-35. De ‘onzichtbare’ Lightning II wijst de doelen aan, waarna de F-15X ze vervolgens uit de weg ruimt. De laatste kan daarbij dankzij zijn forse ‘laadvermogen’ een heleboel vijanden voor z’n rekening nemen. De F-15’s worden dus waarschijnlijk de werkpaarden tussen de F-35- en de F-22-renpaardjes.
Bronnen: Bloomberg, Popular Mechanics
Beeld: USAF
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!