Je denkt misschien dat de rolweerstand van banden door de wrijving tussen band en wegdek komt, maar dat is niet zo. Wat bepaalt de weerstand dan wel?
Als je rubber uitrekt of indrukt, veert het helemaal terug in de oorspronkelijke toestand. Er gaat geen energie verloren in vervorming, zoals dat bijvoorbeeld bij lood of klei wel gebeurt. Rubber is daarmee ideaal materiaal voor het maken van banden.
Je denkt misschien dat de rolweerstand van banden door de wrijving tussen band en wegdek komt, maar dat is een misvatting. Die wrijving is volstrekt verwaarloosbaar zolang de band niet slipt, door te hard remmen bijvoorbeeld. Nee, de weerstand zit in de band zelf.
Kracht
De grap is dat rubber de gekke eigenschap heeft dat de kracht waarmee het wordt ingedrukt groter is dan de kracht waarmee het terugveert. Je krijgt dus niet de volledige energie terug bij het indruk-terugveerproces: er blijft wat energie achter in het rubber. Die energie moet worden geleverd door een motor of door spierkracht. Dat betekent dat de motor of de fietser voortdurend een zekere kracht moet uitoefenen om die energie te leveren. Hij moet dus een zekere weerstand overwinnen: de rolweerstand.
Waar blijft die energie? Die kan alleen maar weg in de vorm van warmte. Bij een auto merk je dat doordat de banden na een tijdje rijden warm worden, ondanks het koelende effect van de langsstromende lucht.
Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl! Deze vraag kon je vinden in KIJK 10/2017.
Tekst: Jo Hermans
Lees ook:
- Zorgt fietsen door regen voor extra weerstand?
- Heeft een wielrenner last van de renners in zijn kielzog?
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!