Het staat 1-0 voor de computer die het opneemt tegen de Zuid-Koreaanse wereldkampioen van het bordspel Go.
Al vanaf het begin van de wedstrijd had Lee Sedol, die de wereldkampioenschappen van het bordspel Go maar liefst achttien keer wist te winnen, het moeilijk tegen AlphaGo. Het deep-learning-systeem van Google speelde zo goed dat Sedol moest opgeven met nog 28 minuten en 28 seconden resterend op de klok. Het is de eerste keer dat A.I. het voor elkaar krijgt een wereldkampioen Go te verslaan.
Hierbij moet wel worden gezegd dat AlphaGo nu pas de eerste van de vijf wedstrijden heeft gewonnen tegen de Zuid-Koreaan. Sedol heeft dus nog alle kans de wedstrijdreeks naar zijn hand te zetten. Maar verbaasd is de wereldkampioen al wel. “Ik had niet verwacht dat ik zou verliezen”, vertelt hij. “Maar ik heb genoten van de wedstrijd en kijk uit naar de volgende. ”
Maar waarom is deze overwinning zo’n big deal? We weten toch al sinds 1996 – het jaar dat IBM’s Deep Blue schaakkampioen Garri Kasparov versloeg – dat A.I. moeilijke spelletjes kan winnen? Klopt, maar Go is een geval apart. Het bordspel is voor een deel gebaseerd op intuïtie, iets dat je een robot moeilijk aan kunt leren. Ook is Go complexer dan schaken.
Vorig jaar versloeg AlphaGo Europees kampioen Fan Hui al met 5-0. Of het systeem deze score ook kan behalen tegen de wereldkampioen? Dat zullen we dinsdag weten – we houden je hier op de hoogte!
Alles weten over kunstmatige intelligentie? In KIJK 4/2016 kom je te weten hoe A.I. zo ver heeft kunnen komen en wat de volgende stap zal zijn.
Beeld: Donar Reiskoffer/CC BY-SA 3.0