Wordt dit de meest efficiënte fietsaandrijving ooit?

kijkmagazine

12 juli 2018 08:59

fietsaandrijving driven ceramicspeed

Met deze efficiënte fietsaandrijving zou er slechts een piepkleine één procent van je energie verloren gaan aan wrijving.

Fietsfanaten opgelet! Ben je helemaal klaar met losse fietskettingen en heb je het gevoel dat je je helemaal kapot trapt maar amper vooruit komt? Misschien is CeramicSpeeds ‘Driven’ dan iets om even naar te kijken. De nieuwe fietsaandrijving ziet er niet alleen sleek uit, de makers beloven ook een rendement van 99 procent: slecht één procent verspilling van je ‘trapenergie’.

Lees ook: Wat bepaalt de weerstand van fietsbanden?

Driven

Driven is een concept bedacht door het van oorsprong Deense bedrijf CeramicSpeed. Hun doel: een fietsaandrijving maken waarbij zo min mogelijk energie verloren gaat aan wrijving. Los van het behouden van trappers en een min of meer standaard frame, konden de bedenkers hun fantasie de vrije loop laten.

Na meerdere pogingen, bleek de meest veelbelovende versie een te zijn met een koolstofvezel aandrijfas (zie afbeelding hieronder) in plaats van de voor ons zo bekende fietsketting.

Als er getrapt wordt, draait de staaf waardoor de cilindervormige onderdeeltjes het grotere tandwiel voortbewegen. Bron: Matt Philips

Optimaal gebruik

Het rendement van het Driven aandrijvingssysteem zou meer dan 99 procent zijn – beter dan de maximale 97 procent van toppers onder de kettingaandrijvers. Dat kleine verschil is voor de gewone fietser misschien niet boeiend, maar pro’s hebben er waarschijnlijk wel oren naar.

Nog los van hoe Driven het in de praktijk zal doen, ziet het er in ieder geval speedy uit. Bron: Matt Philips

Dat 2 procent verschil komt volgens de makers simpelweg door wrijvingspunten – waar energie verloren gaat – te beperken. Waar bij een normale fiets de ketting meestal acht contactpunten met het tandwiel heeft, zijn het er bij Driven slechts twee. Bovendien zou er volgens de makers ook door het materiaal (keramiek, dat minder veert) en de manier waarop de onderdelen bewegen, minder energie verloren gaan.

Praktijk

So far, so good. Maar helaas is dat het voorlopig wel met de bekende features van het concept. Hoe het bijvoorbeeld zit met versnellingen, de topsnelheid, het maximale gewicht enzovoorts is niet duidelijk omdat de makers daar simpelweg nog niet zijn.

Het is overigens niet zonder reden dat de kettingaandrijving zo lang ‘hetzelfde’ is gebleven: het werkt. Veel vaker heeft men geprobeerd zonder succes betere systemen te maken. Het is dus maar afwachten hoe Driven het in de praktijk zal doen – hoe sleek die er ook uitziet.

Bronnen: CeramicSpeed, Popular Mechanics

Beeld: Matt Philips\CeramicSpeed

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!