Een Zweedse ondergrondse ertsmijn is onlangs opgeschrikt door zelfrijdende trucks.
Volvo Trucks levert het komende anderhalf jaar een paar zelfrijdende trucks voor een ertsmijn in het Noord-Zweedse Kristineberg. Het gaat om zogenoemde kiepwagens, of dump trucks, van het type FMX 450 die zonder chauffeur de mijn in- en uit zullen rijden. Dit kun je zien in het onderstaande filmpje.
Zelfrijdende trucks
“Dit is de eerste keer dat zelfrijdende vrachtwagens worden getest in reguliere inzet onder de grond”, zegt de topman van Volvo Trucks, Claes Nilsson. De zelfrijdende FMX werd eerder dit jaar door Volvo geïntroduceerd. De truck is uitgerust met een systeem met laser-sensors. Deze registeren eerst de geometrie van de mijn en leggen vast welke route de vrachtwagen rijdt.
Vervolgens wordt de opgeslagen informatie gebruikt om de juiste stuurbewegingen, versnellingen en snelheid te regelen. Op iedere volgende rit scannen de sensors continu de omgeving rondom de truck en optimaliseren zowel de route als de uitvoering.
Optimale inzet
De zelfrijdende trucks hebben in de mijnbouw nogal wat voordelen. Zo kunnen ze non-stop rijden en zijn er geen opstoppingen dankzij de exacte routeplanning en constante snelheid. Bovendien worden laad- en lostijden korter.
Nog een voordeel: na gecontroleerde explosies in de mijn moeten chauffeurs normaliter wachten totdat de mijngang is geventileerd. Met zelfrijdende trucks zijn deze beperkingen er niet. Dit alles maakt de inzet van de trucks efficiënter met meer transportopdrachten per shift als resultaat.
Tenminste net zo veilig
Belangrijk is dat autonoom rijdende trucks tenminste net zo veilig zijn als bemande voertuigen. Zodra er een obstakel verschijnt, stopt de truck automatisch en waarschuwt die het controlecentrum. Van de zes sensoren in het systeem zijn er altijd twee die telkens hetzelfde gebied rondom de truck monitoren. Indien er zich een defect voordoet met een truck kan dit op afstand worden opgelost door het management-centrum.
De inzet van de zelfrijdende Volvo-trucks is onderdeel van een groot project waarin Volvo onderzoekt hoe voertuigen autonomer kunnen worden. Maar dat betekent niet dat chauffeurs verdwijnen, zo denkt men bij Volvo. Zelfrijdende trucks kunnen geleidelijk een belangrijk onderdeel gaan uitmaken in de mijnbouw, maar voor het transport op de openbare weg blijft volgens Volvo’s verwachting de chauffeur vooralsnog de belangrijkste rol spelen.
Dankzij de snelle technologische vooruitgang, komen er wel steeds meer oplossingen op de markt om de chauffeur nog beter bij te staan.
Bronnen: Volvo Trucks