Zuid-Korea heeft een plan om mensen met zelfrijdende auto’s om te leren gaan: K-city.
Dat de zelfrijdende auto oprukt, hoeven we je allang niet meer te vertellen. Ontzettend gaaf, maar er zitten natuurlijk ook nog wat haken en ogen aan. Zo overleed een jaar geleden een man in een zelfrijdende auto. En deze bange vrouw kom je liever ook niet in het verkeer tegen. Zuid-Korea komt met een strak plan: “we bouwen een stad voor zelfrijdende auto’s, dan kunnen mensen leren omgaan met verschillende situaties.”
K-city
Echt groot zal de stad met 360.000 vierkante meter niet zijn, maar handig is het concept – K-city genaamd – wel. K-city zal voorzien zijn van busbanen, snelwegen, parkeerplaatsen en andere plekken waar zelfrijdende auto’s moeten kunnen navigeren.
De stad biedt iets wat het reguliere verkeer niet doet: herhaling. Herhalend oefenen met de auto’s is in K-city mogelijk zonder de moeilijk te verkrijgen vergunningen die normaal gesproken nodig zijn om voertuigen op de openbare wegen van Korea te testen. En dat is een pre voor het land.
Want ook al produceert Zuid-Korea enkele van ’s werelds meest populaire auto’s, het land ligt goed achter op andere landen als het gaat om zelfrijdende auto’s op straat toestaan. En dat terwijl Zuid-Korea van plan is om in 2020 volledig autonome voertuigen te gaan produceren.
Tempo
K-city lijkt erg veel op Mcity: een onderzoeksfaciliteit van de universiteit van Michigan, tevens voor het testen van (zelfrijdende) voertuigen. Maar K-city is vele malen groter dan Mcity en zelfs het grootste testgebied voor autonome voertuigen ter wereld.
De beoogde kosten voor het project liggen rond de 17 miljoen dollar en de opening van K-city is naar voren geschoven naar oktober dit jaar. De Koreanen zetten er vaart achter!
Bronnen: Engadget, CNET, Business Korea
Beeld: Antuan Goodwin/Roadshow