Zweeds bedrijf komt met e-bike

André Kesseler

09 februari 2019 08:59

Cake Kalk& motor

Cake kiest niet alleen voor elektrisch, maar ook voor minimalistisch. En daar vinden we dingen van.

Cake is op zich al een bijzondere naam voor een motorfietsenbouwer, maar de naam van hun product doet daar niet voor onder. De nieuwe ‘fiets’ heet Kalk& (Kalk en). De naam is afgeleid van het Zweedse woord voor kalk, kalksten, waar de bodem van Gotland uit bestaat. Op dat Zweedse eiland in de Oostzee beproeft Cake al zijn nieuwe motoren en de toevoeging ‘&’ slaat dan op de volgende stap in de evolutie van kalk. Logisch, toch?

Lees ook: ‘Moto Volante’ is motor en hoverbike in één

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Kalk&

De Kalk& is vanaf volgende maand te koop en dan komt er waarschijnlijk ook meer duidelijkheid over de precieze specificaties. Van de buitenkant lijkt de hij erg op de Kalk OR (foto hieronder) die in januari 2018 op de markt kwam. Dat is een e-bike van 51,8 volt, 2,6 kilowatt en een oplaadtijd van 2,5 uur. Maar volgens een woordvoerder heeft de & toch een compleet ander frame, ophanging, aandrijflijn, wielen en banden. En hij zou een stuk sneller moeten zijn: een top van 100 kilometer per uur, waar de OR niet verder kwam dan 75 km/u.

Perfecte doos

Oprichter en CEO Stefan Ytterborn ziet de Kalk& dan ook als een perfecte motor om mee naar je werk te rijden, maar ook pure fun voor in het weekeind en op vakantie. Zou best kunnen Ytterborn, maar gut wat is het een lelijk ding. Kost dat dan als je er toch eentje zou willen kopen? De prijs is nog niet bekend, maar voorloper OR kostte al zo’n 11.500 euro. Toch veel geld voor een Ikea-bouwpakket op wielen.

Bron: Popular Science

Beeld: Cake

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!


Meer Nieuws