Maker Monday: Zweed vliegt in eigen multikopter

KIJK-redactie

15 augustus 2016 09:00

Zweedse Multikopter

Multikopter

Elke maandag is het Maker Monday op onze site. Vandaag een multikopter van een inventieve Zweedse superknutselaar.

Is het een helikopter of een drone? Technisch gezien geen van tweeën; zeker geen drone, aangezien de piloot zelf mee de lucht in gaat. Maar wat is het wel? Het is een spannend doe-het-zelf-multikopter-project dat relatief goed van de grond lijkt te komen.

Multikopter tussen de bomen

Gezeten in een imposante cockpitstoel stuurt de Zweedse piloot en ultieme knutselaar zijn vliegende stoel, of multikopter, tussen de bomen door. Het toestel heeft acht kleine, benzine-aangedreven motoren die elk een rotor aandrijven. Zonder problemen brengen die hem tot bijna 15 meter hoogte.

Zweedse multikopter

Nadat de acht motoren individueel zijn gestart, is de enige manier van instappen via de voorkant.

Maar problemen waren er wel degelijk. Tijdens een onbemande, op afstand bestuurde vlucht crashte het gevaarte dankzij een uitgevallen motor en raakte het flink beschadigd:

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De Zweed besloot zich hier niet door te laten afschrikken en bouwde zijn multikopter opnieuw op.

Met vallen en opstaan

Er gaat een paar liter brandstof mee de lucht in – de tank zit aan de achterkant van de stoel gemonteerd – en de aansturing van de acht propellers gaat door middel van één afstandsbediening. Op de stoel zitten bij het voeteneind zogeheten kill switches om de motoren uit te kunnen schakelen.

Het leren vliegen gaat met vallen en opstaan. “Mijn ervaringen met het uitvallen van één motor zijn eigenlijk best goed. In principe crash ik dan niet, maar maak ik een noodlanding die ik overleef”, aldus de experimenterende Zweed.

Moeilijk is het gieren, de yaw-beweging, waarmee de piloot de richting waarin de neus van het toestel bepaalt. De ene kant op gaat sneller dan de andere kant op. Bovendien is er acuut hoogteverlies, wat snel moet worden gecompenseerd met extra gas.

‘Octakopter’-project op YouTube

De Zweed heeft op zijn YouTube-kanaal verschillende video’s van de ontwikkeling en de testvluchten geplaatst: van de eerste onbemande vluchten tot de latere bemande vluchten. Onderstaande video is de nieuwste. We vliegen mee dankzij een helmet-cam.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Bron en beeld: amazingDIYprojects/YouTube