Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Australië wil gebruik maken van 3D-printers om onderzeeboten tijdens het varen te repareren.
Scheepsbouwer ASC heeft zo’n twintig jaar geleden zes onderzeeboten voor de Koninklijke Australische marine ontwikkeld. Voor een wat grotere reparatie moeten deze subs uit de Collinsklasse naar een droogdok. Maar het zou natuurlijk een stuk efficiënter zijn als de schade aan metalen onderdelen kan worden hersteld onder het varen. ASC heeft de handen ineen geslagen met de Australische kenniscentra CSIRO en DMTC om precies dat te bewerkstelligen met 3D-printers.
Lees ook:
De bedrijven zijn een tweejarig project begonnen en zetten in op de cold spray-techniek. Hierbij vuurt een gasstroom met supersone snelheid een metaalpoeder op het oppervlak af. De schok waarmee de poederdeeltjes het te repareren gebied raken, zorgt ervoor dat er nieuwe metaalbindingen kunnen ontstaan:
Spanningen
Deze methode vereist lagere temperaturen dan de meeste metaalprinters; de poederdeeltjes hoeven niet te worden gesmolten bij cold spraying. Hiermee wordt het risico verkleind dat onderdelen in de buurt beschadigen. Maar de techniek kent ook een nadeel. Door cold spraying kunnen er mechanische spanningen achterblijven in het geprinte materiaal.
Met het project hopen de partijen de techniek te optimaliseren en de kosten van het gebruik van de 3D-printers te verlagen. Zo kunnen de subs lekker doorvaren terwijl ze een opknapbeurt krijgen.
Bronnen: De Ingenieur, New Atlas
Beeld: LSIS Yuri Ramsey/RAN