Er wordt hard gewerkt aan toekomstige verkeersvliegtuigen; ze moeten veel efficiënter worden dan de huidige toestellen. Anders zal de voorspelde groei van de luchtvaart tot een wereldwijde milieuramp leiden. KIJK bespreekt kort drie toekomstige vliegtuigen.
1) STARC-ABL
Hij ziet eruit als een gewone Boeing 737, maar dan met een enorme elektrische turbofan achterin. Deze straalmotor stuwt het toestel voorwaarts terwijl hij ook langzame, weerstand veroorzakende lucht opzuigt. Een prototype van dit hybride passagiersvliegtuig moet binnen vijf tot tien jaar werkelijkheid zijn.
2) Boeing HWB
De Hybrid Wing Body (HWB) dankt zijn naam aan de ‘samengesmolten’ romp en vleugels. De motoren zitten bovenop, zodat ze minder goed hoorbaar zijn op de grond. In 2006 circuleerden er verhalen dat de HWB een toestel met duizend passagiers moest worden, maar hij is bedoeld als vrachtvliegtuig.
3) Aurora/MIT D8
Deze ‘dubbele 737’ is bedacht door de NASA en het MIT en wordt ontwikkeld door Aurora Flight Sciences. Hij heeft twee gangpaden en telt 180 stoelen. Net als bij de STARC-ABL zuigen de staartmotoren lucht op, om de weerstand te verminderen, brandstof te besparen en de uitstoot terug te dringen.
Dit is een kader uit het artikel ‘Groene revolutie in de lucht’ te vinden in KIJK 8/2017. Deze editie ligt in de winkel vanaf 20 juli tot en met 23 augustus.
Meer informatie:
Tekst: Kaj van Arkel
Wil je graag meer lezen over de wereld van wetenschap en technologie? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. (Gebruik de code ‘gratisverzending’ en je betaalt geen verzendkosten!) Abonnee worden? Dat kan hier!