Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Als het aan de Europese vliegtuigbouwer ligt, worden de komende generaties passagierstoestellen aangedreven door waterstof.
De drie nieuwe vliegtuigmodellen vallen samen onder de naam ZEROe. En de eerste waterstof aangedreven toestellen zouden al in 2035 de lucht in kunnen.
CEO Guillaume Faury wil dat zijn bedrijf een voorloper wordt op dit gebied. “De concepten die we vandaag onthullen, geven de wereld een glimp van onze ambitie om een gedurfde visie te ontwikkelen voor de toekomst van emissievrij vliegen. Ik ben er sterk van overtuigd dat het gebruik van waterstof – zowel wat betreft synthetische brandstoffen maar ook als primaire energiebron voor commerciële vliegtuigen – de potentie heeft om de impact die luchtvaart op het klimaat heeft aanzienlijk te verminderen.”
Lees ook:
- Nooit meer ‘vliegschaamte’ dankzij synthetische kerosine?
- Drie vliegtuigen van de toekomst
- Drie alternatieve oplossingen voor schonere luchtvaart
H2 achterin
Veel details zijn er nog niet. De eerste Airbus wordt een turbofan, een kruising tussen een propellermotor en een straalmotor. Het toestel heeft een actieradius van zo’n 3700 kilometer en zou ergens tussen 120 en 200 passagiers kunnen vervoeren. De motoren draaien op vloeibare waterstof die in forse tanks achterin het toestel wordt meegenomen.
Hopjes
Het tweede toestel is een turboprop (een propeller die wordt aangedreven door een straalmotor). Met en bereik van zo’n 1850 kilometer en een capaciteit van 100 passagiers is het toestel voornamelijk bedoeld voor korte hopjes tussen bijvoorbeeld Europese steden.
Vliegende vleugel
Het derde toestel is het meest vooruitstrevend. De vliegende vleugel-vorm (blended-wing body) zorgt ervoor dat het toestel flink wat brandstof mee kan nemen en heel flexibel in te delen is.
Het begin is er…
Op zich allemaal mooie plannen en fraaie toestellen, maar de schone toekomst ervan staat of valt met de manier waarop de waterstof wordt geproduceerd. De luchtvaart wordt er niet schoner van als dat bijvoorbeeld wordt gedaan door bruinkool te vergassen. Iets met elektrolyse op basis van (overtollige) wind- en zonne-energie daarentegen kan de wereld best verder helpen. Hoe dan ook, dit is een begin.
Beeld: Airbus