Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Uit Duits onderzoek blijkt dat bezorgdrones vooral in steden helemaal niet zo’n gunstige optie zijn.
In de dik vijftig jaar dat KIJK bestaat, zijn er al heel wat toekomstdromen voorbij gekomen. Hightech-huizen, vliegende auto’s, leven onder water, autonoom rijden…. Een deel daarvan kwam uit, een deel van de ontwikkelingen vonden we in een andere vorm terug, en een deel bleek domweg niet haalbaar. Dat laatste lijkt nu te gebeuren met pakketjes bezorgende drones.
Lees ook:
Bezorgdrones
Grote bedrijven als Amazon, DHL, en Deutsche Post werken al jaren aan het idee. En dat klinkt natuurlijk geweldig. Wat zou het handig zijn als je in onze overvolle steden de vrachtwagens en bestelbusjes buiten spel kon zetten en in plaats daarvan drones het werk kon laten doen. Even betalen, de pizzabakker gaat aan de slag en een paar minuten later landt de pizza per drone bij je op de stoep.
Daar zitten wat haken en ogen aan (check bijvoorbeeld het artikel daarover in KIJK 9-2017) en daar is nog een haak en een oog bij gekomen. Onderzoekers van de Duitse Martin Luther Universiteit in Halle-Wittenberg hebben wat berekeningen gedaan en komen tot een ontnuchterende conclusie.
Vuile busjes
De Duitse onderzoekers besloten om het verbruik van elektrische bestelbussen te vergelijken met dat van diesel-aangedreven busjes en drones. Uit die berekeningen blijkt dat, bij de bezorging van pakketjes in Berlijn, elektrische voertuigen het beste scoren. De dieselbusjes bleken vijf keer zoveel energie te verbruiken en de drones maar liefst tien keer.
Een propeller-aangedreven drone is niet erg efficiënt. Er moet constant een bak lucht naar beneden worden gedrukt om het toestel in de lucht te houden; en hoe meer lading je eronder hangt, hoe inefficiënter de drone wordt. Probleem is bovendien dat een drone maar één pakketje kan vervoeren en dus voor elke volgende lading terug moet naar bijvoorbeeld het distributiecentrum. Een bestelbus kan nou eenmaal pakketjes voor verschillende klanten meenemen.
Opmerkelijk genoeg worden de bezorgdrones interessanter naarmate de afstanden toenemen. Als een klant meer dan 8 kilometer bij een distributiecentrum vandaan woont, en de wind een beetje gunstig staat, wint een drone het qua energieverbruik van een dieselbusje.
Hommel(e)s
Dat is natuurlijk niet het hele verhaal. In dit onderzoek zijn kosten als het salaris voor de chauffeur, batterijen, neerstortende drones, onderhoud en autoverzekering niet meegenomen. Maar als je puur naar de vervuiling kijkt, is een drone voor bezorging binnen steden niet de beste optie. En dan hebben we het nog niet eens over de leefbaarheid, want als er elke dag tientallen drones als een kudde zoemende hommels over je huis vliegen, is dat misschien niet zo heel prettig.
Bronnen: Martin Luther Universiteit, New Atlas