Proeven met Amerikaanse waterstofbommen op atollen in de Grote Oceaan hebben nog steeds gevolgen voor het milieu.
Tijdens de koude oorlog ondernamen de Amerikanen (net als de Russen) honderden atoomproeven. De Amerikaanse Bakertest op 25 juli 1946 in de buurt van de Bikini Atol in de Grote Oceaan, was een nogal grootschalige. Om te bekijken wat het effect was van een waterstofbom die op de zeebodem tot ontploffing werd gebracht, waren er 95 Amerikaanse, en gekaapte Duitse en Japanse schepen op ground zero bij elkaar gebracht. Nu, zo ontdekten wetenschappers, zijn de gevolgen van die enorme klap nog steeds zichtbaar.
Tijdens de Baker-test werd de 21-kiloton bom (iets kleiner dan de Fat Man-bom die Nagasaki in de as legde) op 27 meter diepte geplaatst. Toen die afging werd twee miljoen ton water de lucht in geslingerd en als je goed naar de plaat boven dit stukje kijkt, zie je een compleet marineschip (de USS Arkansas) via de steel van de paddenstoel naar boven vliegen. Tientallen andere schepen zonken en er was een gigantisch gat in de zeebodem geslagen.
Lees ook:
Opgeblazen schepen
Na 73 jaar zou je verwachten dat dat gat allang zou zijn dichtgeslibd. Maar het team dat onder leiding van Art Trembanis van de Delaware Universiteit maten met hun sonar-apparatuur een deuk met een middellijn van 800 meter en een diepte van 10 meter. Bovendien troffen de onderzoekers rond dat gat honderden wrakstukken van de opgeblazen schepen aan.
Schade
Een van de redenen voor het bezoek was dat de onderzoekers wilden bekijken welke invloed de wrakken op het milieu (gaan) hebben. Om de test zo realistisch mogelijk te maken, werden de proefschepen namelijk niet aangepast. Ze werden onder meer geladen met afgedankte tanks, er was munitie aan boord, en alle brandstof en olietanks waren gevuld. En dat alles, zo blijkt nu, zorgt voor behoorlijk wat milieuschade in het gebied. En die zal, naarmate de wrakken verder uit elkaar vallen, alleen maar groter worden.
Bron: BBC
Beeld: Universiteit van Delaware
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!