Bloodhound weer op de rails

Karlijn Klei

21 maart 2019 16:00

Na een moeilijk verleden lijkt het erop dat de raketaangedreven Bloodhound toch ein-de-lijk een poging kan gaan wagen het snelheidsrecord te verbreken.  

Dat het Bloodhound SSC-project niet van een leien dakje is verlopen, is een understatement. Het prijskaartje bleek meer dan eens een obstakel, en eind vorig jaar leek het na een aantal eerdere dreigingen echt einde verhaal te zijn. Klaar was het voor de supersonische auto die het snelheidsrecord op land aan diggelen moest rijden.

Maar nee, toch niet. De ‘reddende engel’ was Britse ondernemer Ian Warhurst die een week na het opdoeken een flinke duit betaalde voor de raketauto. Volgens de BBC zijn de radertjes van het project weer gaan draaien. Er is een hoop veranderd, maar het doel blijft hetzelfde: de ‘bloedhond’ moet korte metten maken met het huidige snelheidsrecord op land.

Lees ook:

Make-over

Ondanks de nieuwe eigenaar blijven sommige dingen hetzelfde. Zo is de auto dezelfde die in oktober 2017 met 320 kilometer per uur over het asfalt van het Newquay-vliegveld racete. Ook de aandrijving – een Rolls-Royce EJ200 straalmotor en de Nammo-raket – blijft onveranderd en recordhouder Andy Green behoudt zijn belangrijke taak als coureur.

‘Mijn kinderen wilden dat ik een snelle auto zou kopen, dus ik kocht de snelste’, vertelde Ian Warhurst, de nieuwe eigenaar van de supersonische auto, aan de BBC. © Bloodhound LSR

Maar de overname brengt ook verandering met zich mee. Naast een likje verf – nu wit en rood – zijn bijvoorbeeld de sponsorlogo’s van de Bloodhound verdwenen. Die geldschieters steunden dan ook het oude bedrijf Bloodhound Programme Ltd, maar dat bestaat niet meer. Een heel nieuw jasje heeft de recordpoging gekregen: het Bloodhound LSR-project (voor land speed record), onder Grafton LSR Ltd, waar Warhurst CEO van is.

Maar verreweg de belangrijkste verandering is de manier waarop het project gefinancierd zal worden. Hoewel het team opnieuw op zoek gaat naar sponsoren en partners, zal Warhurst in zekere zin voor het project garant staan. Dreigen de financiën de voortgang stil te leggen, dan legt de Brit geld bij – een vangnet dat het project voorheen niet had.

Coureur Andy Green voor de ‘nieuwe’ Bloodhound LSR. © Bloodhound LSR

Wat nu?

De Bloodhound is (al een flinke tijd) zo goed als af. En hoewel het voertuig nog wel even onder handen genomen moet worden, zal het papierwerk volgens het team weleens de meeste tijd in beslag kunnen nemen. Als dat achter de rug is, staan er twee dingen op de agenda: het ‘simpelweg’ verbreken van Greens record en het halen van een snelheid van zo’n 1600 kilometer per uur (1000 mph). Stapje voor stapje, want om ook dat laatste doel te bereiken, moet er wel nog hard aan de bloedhond gesleuteld worden.

De hogesnelheidstests moeten zo snel mogelijk beginnen. Een exacte datum durft het team overigens niet te geven – ietwat begrijpelijk na het roerige verleden van de raceauto. Warhust lijkt in ieder geval vastbesloten de bloedhond in de (nabije) toekomst razendsnel over het asfalt te laten scheuren.

Bron: BBC

Beeld: Bloodhound LSR

KIJK 4/2019Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!