BMW vindt motorketting opnieuw uit

André Kesseler

01 september 2020 15:00

motorketting

Motorkettingen hebben als nadeel dat ze moeten worden schoongemaakt en gesmeerd. Ten minste… tot nu.

De meeste motoren worden nog steeds aangedreven met een ketting en die is zo oud als de weg naar Rome. (De eerste kettingaandrijving komt voor uit een beschrijving van de Griekse ingenieur Philon of Byzantium in de derde eeuw voor Christus.) En, zoals ieder motorrijder weet, zo’n ketting heeft onderhoud nodig. Uitgerekend BMW, dat voornamelijk motoren met een cardanas produceert, heeft nu naar eigen zeggen de eerste onderhoudsvrije ketting ontwikkeld.

Lees ook:

motorketting

Industrieel diamant

BMW M Endurance lijkt van de buitenkant op een normale ketting met een permanente smering tussen de rollen en de pennen. Maar binnenin, op diezelfde rollen en pennen, zit het geheim. Ze zijn namelijk afgewerkt met een nieuw coatingmateriaal: tetrahedrale-amorfe-koolstof (ta-C). Ta-C is een laag van een soort industriële diamant die ervoor zorgt dat de ketting niet gesmeerd of schoongemaakt hoeft te worden. Kortom een ketting met de voordelen van een cardanas.

motorketting

Opties

De M Endurance kettingen zijn als optie beschikbaar voor de S1000RR en de S1000XR en een losse ketting schijnt rond de 286 euro te gaan kosten (425,60 inclusief de benodigde tandwielen).

Bronnen: BMW, MotorNL, New Atlas

Beeld: BMW

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!