Britten bouwen eigen stealth-fighter

André Kesseler

18 juli 2018 15:59

tempest stealth fighter

Verschillende grote bedrijven presenteerden op de Farnborough Air Show plannen voor een nieuw gevechtsvliegtuig.

De machine heet The Tempest en de tegenhanger/opvolger van de F-35 moet rond 2035 inzetbaar zijn. Het consortium, Team Tempest, wordt geleid door BAE. De beroemde vliegtuigmotorbouwer Rolls Royce gaat voor de aandrijving zorgen, de Britse/Franse/Duitse wapenfabrikant MBDA buigt zich over de wapensystemen en het Italiaanse Leonardo doet de geïntegreerde sensors en de systemen voor elektronische oorlogsvoering.

Lees ook: Lockheed Martin onthult stealth-tanker

Stealth

De Tempest wordt er uiteraard eentje uit de zesde generatie: stealth dus, waarbij alle bommen en raketten zoveel mogelijk zijn opgeborgen in een intern wapenruim. Maar wat het toestel onderscheidt van de F-35 en de F-22 is dat het ‘optioneel bemand’ wordt; het moet dus met of zonder piloot kunnen vliegen.

En als het aan de bouwers ligt, krijgt het toestel hypersone raketten (minimaal Mach 5; dus 6000 kilometer per uur en daarboven). En dan niet alleen voor vliegende tegenstanders, maar ook voor gronddoelen die door die enorme snelheid heel lastig te verdedigen zijn.

Verder is het de bedoeling dat de nieuwe fighter nauw samen gaat werken met drones, die hij in zwermen kan aansturen. En volgens de plannen wordt hij uitgerust met zogenoemde directed energy-wapens. Het lijkt daarbij niet om een lasersysteem te gaan, maar mogelijk om een wapen dat krachtige elektromagnetische pulsen richting de vijand kan sturen om op die manier de elektronica van de vijandelijke systemen naar hun grootje te helpen.

Brexit

Waarom Groot-Brittannië een jager van eigen bodem nodig heeft? Brexit. Als die eenmaal is doorgevoerd, krijgen Britse bedrijven er een uitdaging bij en een eigen jager ontwikkelen is dan een manier om te overleven. De huidige generatie Tyfoons van de Royal Air Force zijn rond 2030 wel aan vervanging toe en de Tempest-fighter zal dan dé manier zijn om Britse banen te stimuleren en de Britse industrie te ondersteunen. En met een beetje mazzel wordt het nog een leuk exportproduct ook.

Bron: Popular Mechanics

Beeld: BAE

De KIJK 50 jaar-special ligt nu in de winkel met daarin de spannendste, opmerkelijkste en grappigste verhalen uit de lange geschiedenis van het blad. Wil je deze editie liever bestellen? Dat kan ook in onze webshop.


Meer Nieuws