Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Gemakkelijk door een drukke stad van A naar B reizen? De Citroën Ami moet uitkomst bieden.
De gemiddelde Nederlandse man zit niet bepaald comfortabel in de Citroën Ami die 2,41 bij 1,39 bij 1,52 meter meet. Gelukkig is het karretje ook niet bedoeld om ellenlange stukken mee af te leggen. De tweezitter mag niet eens de snelweg op, gezien zijn topsnelheid van 45 kilometer per uur. De Ami is dan ook bedoeld als stadsmaatje.
Abonnement
De knusse bak lijkt in niets op zijn naamgenoot, de 2CV gerelateerde Citroën uit de jaren zestig en zeventig. Zo is de nieuwe Citroën Ami met zijn elektrische aandrijving bijvoorbeeld erg anno nu. Het karretje heeft een 5,5 kWh accupakket en een bijbehorende actieradius van 70 kilometer. Opladen kun je thuis aan een regulier stopcontact doen; in drie uur is de accu weer vol. Ook kun je gebruikmaken van publieke laadpunten. Dan hoeft de Ami minder lang aan de stekker.
De Franse fabrikant heeft een aantal trucs uitgehaald om het model zo slim en goedkoop mogelijk te ontwerpen. Zo heeft de wagen geen achterklep, zijn de voor- en achterkant bijna identiek vormgegeven, hebben de twee grote zijdeuren eenzelfde vorm en moet je het raampje met de hand open klappen. Bovendien bestaat het interieur uit simpele materialen en vraag je informatie over de actieradius en de laadstatus op via een app op je smartphone.
Lees ook:
In Frankrijk kun je de Citroën Ami vanaf juni aanschaffen voor 7000 euro. Ook kun je een abonnement van minimaal 19,99 euro per maand afsluiten om het autootje te gebruiken via een private leaseconstructie. Het bedrag dat je vanaf medio 2021 in Nederland voor het karretje neertelt, zal vergelijkbaar zijn.
Zonder rijbewijs
In ons land wordt momenteel nog gekeken naar de wetgeving rondom het voertuigconcept, laat Autovisie.nl weten. Vanwege de lage topsnelheid heb je namelijk geen B-rijbewijs nodig om de knusse Citroën Ami te besturen. Jongeren van 16 jaar en ouder met een brommerrijbewijs zouden er ook in mogen rijden. Helaas voor hen hebben ze dan wel net hun groeispurt gehad…
Bronnen: New Atlas, Autoweek, Autovisie