CUSV; robobootje met flinke tanden

André Kesseler

22 februari 2020 08:59

Common Unmanned Surface Vehicle (CUSV)

Het Amerikaanse Textron Systems ontwikkelde een multi-inzetbare waakboot voor marineschepen.

In oktober 2000 pruttelde een bootje met twee terroristen aan boord in een Jemenitische haven richting de USS Cole. Aan boord van het rubberbootje was 200 tot 300 kilo aan explosieven en toen de twee die af lieten gaan, sloeg de explosie in de romp van het Amerikaanse marineschip. Op die plek bevond zich de kombuis waar op dat moment een groep stond te wachten op de lunch. Zeventien van hen overleefden de aanslag niet, negenendertig mensen raakten gewond, en het kostte 200 miljoen dollar om de Cole weer te herstellen.

De Al Qaeda-aanslag benadrukte het belang van het beveiligen van marineschepen in de havens en dat leidde uiteindelijk tot CUSV; het Common Unmanned Surface Vehicle. En voor die ‘bewaaktaak’ wordt het vaartuig nu uitvoerig getest.

Lees ook:

Na de aanslag wordt de USS Cole de haven uitgesleept en op het Noorse transportschip M/V Blue Marlin gezet voor transport terug naar de VS.

CUSV

CUSV kun je het beste zien als een robotbootje met een enorme mitrailleur. Het wordt gebouwd door het Textron Systems, is 11,9 meter lang, heeft een topsnelheid van een kleine 65 kilometer per uur en kan meer dan 20 uur aan een stuk operationeel blijven.

Modulair wonder

Groot voordeel van de roboboot; het ding is modulair. Er kan dus van alles op worden geschroefd om het voor verschillende taken in te kunnen zetten. Zo kan hij bijvoorbeeld worden gebruikt om spullen van en naar het schip te vervoeren. Maar hij kan ook autonoom binnen een bepaald gebied patrouilles uitvoeren of als een soort minisleepboot worden ingezet.

Mens aan de trekker

Voor de bewakingstaak is CUSV uitgerust met krachtige dag- en nachtzichtcamera’s, luidsprekers (om mensen aan te spreken die te dicht in de buurt van een marineschip komen), en een nogal forse .50-mitrailleur. Overigens benadrukt de marine dat de robotboot voor die taken semi-autonoom is. Een menselijke controller kijkt continu mee en is ook die enige die kan bepalen welke doelen met de .50 onder vuur worden genomen.

Verwacht wordt dat de meeste Amerikaanse marineschepen straks een of meerdere CUSV’s aan boord hebben. Die kunnen dan niet alleen worden ingezet om het moederschip in de haven te beschermen, maar ook alle taken op zich nemen die nu nog worden uitgevoerd door marinemensen in snelle rubberboten.

Bronnen: Popular Mechanics, Navy Times

Beeld: Textron / US Navy / Mass Communication Specialist 3rd Class Rebekah M. Rinckey/Navy

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!