De ‘JSF’ moet de komende maanden bewijzen dat het de taken van de Warthog over kan nemen.
De F-35 Lightning II werd ontwikkeld met twee ideeën in het achterhoofd. Het moest een toestel worden waarbij met één airframe (casco) drie verschillende versies gebouwd konden worden: de F-35A, B, en C. Het andere basisidee was dat die drie versies van hetzelfde toestel een hele reeks andere ‘legacy fighters’ zouden vervangen, waaronder legendarische vliegtuigen als de F-16, de F/A-18, de AV-8B Harrier, en de A-10. De laatste heeft als taak om van dichtbij troepen op de grond te beschermen en sommigen hebben ernstige twijfels of de F-35 dat wel zo goed kan.
IOT&E
In september moet de F-35 als het ware eindexamen doen. Dan komt er een einde aan de initial operational test and evaluation-fase (IOT&E) en in de komende maanden moet het geplaagde toestel dus in de praktijk laten zien wat het waard is. En een van de tests waar het meest naar uit wordt gekeken, vindt plaats in april. Dan moet de Lightning II onder meer tanks uitschakelen en (virtueel) vijandelijke troepen onder vuur nemen. De A-10 krijgt daarbij dezelfde opdracht, zodat er goed vergeleken kan worden.
Kluif
De F-35 krijgt daar een flinke kluif aan, want de A-10 is in staat om met zijn GAU-8 Avenger 30 mm gatling-kanon met bijna chirurgische precisie doelen onder vuur te nemen. Bovendien kan het laag boven de grond heel goed manoeuvreren en kan het toestel ook flink incasseren. Alle belangrijke systemen zijn namelijk dubbel uitgevoerd en goed beschermd.
Voorstanders van de F-35 zeggen dan weer dat de A-10 geen enkele kans maakt in een gebied waar nog vijandelijke luchtafweersystemen staan. De A-10 is bijvoorbeeld in het Midden-Oosten heel erg effectief, maar alleen omdat daar volledig luchtoverwicht heerst. Dankzij stealth kan de F-35 wél in zo’n gebied doordringen en zijn werk doen.
Na de fly-off in april weten we meer.
Bronnen: Popular Mechanics, Defense News
Beeld: US Navy / Lockheed Martin / USAF/Jim Haseltine/Airman 1st Class Benjamin Wiseman
Lees ook:
- Filmpje: A-10 is nog niet afgeschreven
- Luchtvaarthistorie: A-10 in de aanval
- F-35-vloot passeert 100.000 vlieguren
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!