De PigeonBot mag er op het eerste gezicht niet heel indrukwekkend uitzien, volgens de onderzoekers vliegt het meer als een vogel dan elk andere robot.
Ogenschijnlijk moeiteloos schieten vogels door het luchtruim. En hoewel luchtvaartuigen beter en beter worden, kunnen ze daar nog een puntje aan zuigen. Een kleine, gevederde robot, die de makers aan de Stanford-universiteit de PigeonBot doopten, brengt ons mogelijk een stapje dichterbij. De twee nieuwe onderzoeken, gepubliceerd in vakbladen Science en Science Robotics, leren ons namelijk niet alleen meer over de werking van vogelvleugels, de nieuwe inzichten zouden in de toekomst bij kunnen dragen aan de ontwikkeling van betere luchtvaartuigen.
Lees ook:
Vloeiende beweging
In tegenstelling tot vliegtuigen, die losse vleugelelementen bewegen om door het luchtruim te manoeuvreren, bewegen vogels zich behendig door de lucht door dramatisch de vorm van hun vleugels veranderen. In een poging te achterhalen hoe de gevederde dieren dat precies doen, nam het team duivenkadavers onder de loep.
Mogelijk, zo vermoedden onderzoekers in eerste instantie, wordt elke veer ‘bestuurd’ door een aparte spier. De werkelijkheid bleek echter een stuk simpeler dan dat. Door slechts de ‘pols’ en de ‘vinger’ te bewegen, bleken de duivenveren namelijk al automatisch op de juiste plaats te vallen.
‘Duifbot’
Een tweede ontdekking, van klittenbandachtige microstructuur op de veren, schijnt verder licht op de mechanismen achter de indrukwekkende vliegkunsten. Hierdoor ‘plakken’ de veren als het ware aan elkaar waardoor ze zich niet gedragen als een set losse veren, maar als één geheel. “[Ze] vergrendelen de boel zodra ze (de veren, red.) te ver uit elkaar bewegen en een opening dreigt te ontstaan”, legt hoofdauteur David Lentink uit.
Om de som op de proef te nemen, bouwde het team met 40 echte duivenveren, een lichtgewicht frame en een handvol elastiekjes, de PigeonBot. En ja hoor, met een wel heel vogelachtige souplesse vloog, draaide en dook de kleine robot door de lucht.
Hoewel grote luchtvaartuigen zoals passagiersvliegtuigen een dergelijke wendbaarheid niet zozeer nodig hebben, zien de onderzoekers wel toepassingen voor kleinere vaartuigen en drones. In de toekomst wil het team meer vogelsoorten en dus mogelijke vliegtechnieken onder de loep nemen.
Bronnen: Science, Science Robotics, Stanford University, Gizmodo
Beeld: Stanford University, IEEE Spectrum/Youtube