Google voorziet AI-beelden van watermerk

Naomi Vreeburg

05 september 2023 15:00

watermerk

Het watermerk, dat niet zichtbaar is voor het menselijke oog, moet ervoor zorgen dat detectiesystemen AI-gegenereerde en echte beelden van elkaar kunnen onderscheiden.

Toen we onlangs beeld zochten bij de KIJK Antwoordt-vraag ‘Zijn er weleens twee satellieten op elkaar geknald?’, kwamen we van een koude kermis thuis. Bij geen enkele beeldbank vonden we een realistische afbeelding van twee satellieten die tegen elkaar aan botsen. We vroegen het daarom aan de Image Creator van Microsoft Bing. Et voilà, het bovenstaande beeld was geboren.

Kunstmatige intelligentie wordt steeds beter in het genereren van beelden die niet van echt zijn te onderscheiden. Google is zich hier eveneens van bewust, en ziet ook de gevaren van deze trend. De internetgigant werkt daarom aan tools die herkennen of een foto is gemaakt door AI, of nie. Het nieuwste speeltje, SynthID, draagt bij aan deze herkenning door AI-gegenereerde beelden van een (onzichtbaar) watermerk te voorzien.

Lees ook:

Beeldkwaliteit

Natuurlijk kun je een traditioneel watermerk op de AI-beelden plakken, maar deze zijn te eenvoudig weg te werken, geeft Google aan. Ook zijn ze opzichtig. Met SynthID maakt de internetgigant het mogelijk om het watermerk direct in de pixels van een beeld te integreren, zodat wij het niet kunnen zien. Een detectiesysteem van Google kan het daarentegen wel waarnemen.  

Over de nieuwe tool zijn echter nog niet veel details bekend. Maar Demis Hassabis, Google DeepMind CEO, laat aan techsite The Verge weten dat het watermerk de kwaliteit van het beeld niet aantast. Ook past het zich aan als je de afbeelding bijvoorbeeld bijsnijdt of verkleint.

Veiligheidssystemen

Hassabis benadrukt verder dat de eerste tests van SynthID nu pas langzaam worden uitgerold. De tool is op dit moment slechts beschikbaar voor een beperkt aantal klanten van Vertex AI, die ook Google’s AI-beeldgenerator Imagen gebruiken. Als Google eenmaal heeft bewezen dat de technologie werkt, is het “een kwestie van opschalen, delen met andere partijen die de tool graag gebruiken, en meer klanten toegang geven”.

Uiteraard houdt Google zich niet als enige bezig met het ‘beteugelen’ van kunstmatige intelligentie. Onlangs hebben onder meer Meta en OpenAI laten weten meer veiligheidssystemen in hun AI te bouwen. En voor de die hards onder ons: een aantal techbedrijven gebruikt bovendien het protocol C2PA, dat cryptografische metadata gebruikt om AI-gegenereerde content te labelen. Kortom: ze zijn er maar druk mee.

Bronnen: The Verge, BBC News

Beeld: Microsoft Bing AI Generator

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!