Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Deep Dig-It is een flinke dame die stroomkabels diep in de zeebodem moet leggen. Vrijdag werd de graafmachine voor het eerst getest in Rotterdam.
Met een lengte van 17 meter, een hoogte van 8 meter, een gewicht van 125.000 kilo en een vermogen van 1800 kilowatt kun je de nieuwe graafmachine van baggergigant Van Oord geen kleintje noemen. Afgelopen vrijdag zakte het gevaarte voor tests in het water bij de Alexiahaven op de Tweede Maasvlakte. Het doel: het leggen van stroomkabels ín de Noordzeebodem.
Sleuvengraver
Deep Dig-It, zoals de graafmachine is gedoopt, zal onderdeel zijn van de bouw van Hollandse Kust Zuid. De stroom die dit nieuwe windpark-op-zee opwekt, gaat allereerst naar een offshore transformatorstation. De stroom vervolgt zijn weg naar het vaste land met behulp van kabels, die worden aangesloten op een hoogspanningsstation op de Maasvlakte. Aan Deep Dig-It de taak om de kabels tussen het station en de Maasvlakte te leggen.
De graafmachine behoort tot de ‘soort’ trencher, ook wel sleuvengraver. Vanaf het schip op de foto hierboven wordt Deep Dig-It bestuurd. Dit vaartuig pompt bovendien water door naar de graafmachine die het onder hoge druk naar buiten perst. Dat maakt de bodem fluïde en er ontstaat een sleuf. Hierin legt Deep Dig-It de 45 kilometer lange kabel. Vervolgens wordt de bodem weer vast.
Lees ook:
Zo’n 10 kilometer van de kabel wordt op een diepte van ruim 5 meter ingegraven. De voorganger van het gevaarte, de Dig-It, kon slechts tot 2 meter. Het begraven van de kabels zo diep in de bodem is nodig, omdat er veel schepen in het gebied varen die met hun ankers veel schade aan kunnen richten. Ook verandert de ondergrond door de stroming van het water waardoor de zeebodem nogal onrustig is.
Zomerbaantje
Als de tests in de Alexiahaven zijn afgerond, kan het zwaargewicht – dat trouwens is ontworpen door de Engelse firma Soil Machine Dynamics – niet op de lauweren rusten. Er staan proeven op de planning in de Maasmond. In juli is het over en uit met de tests en moet het echte werk gaan beginnen.
Bronnen: De Ingenieur, Trouw
Beeld: Van Oord