’s Werelds grootste vliegtuigmotor is klaar voor eerste tests

Tim Tomassen

28 december 2022 12:00

vliegtuigmotor

De bouw van de ’s werelds grootste vliegtuigmotor ‘UltraFan’ is voltooid en het staaltje techniek is klaar voor de eerste tests.

Vliegtuigen die alleen elektriciteit of waterstof gebruiken zijn voorlopig nog niet klaar voor gebruik. Daarom gaan pogingen om traditionele motoren te verduurzamen gewoon door. De eerste versie van de grootste vliegtuigmotor ooit is nu klaar. Rolls-Royce, de ontwikkelaar, verwacht dat deze UltraFan vanaf 2030 gebruikt kan worden en 25 procent zuiniger zal zijn dan zijn voorganger ‘Trent’.

Lees ook:

Groter maar stiller

De meeste passagiersvliegtuigen worden voortgestuwd door met hun motoren grote hoeveelheden lucht te versnellen. Het principe van suck, boom, blow. Een enorme fan ‘zuigt’ lucht de motor in. Een deel daarvan gaat door de kern van de motor waar het wordt samengeperst en met brandstof vermengd, waarna het mengsel wordt ontstoken. Daardoor zet de hete lucht enorm uit en komt de energie vrij die het vliegtuig voortstuwt.

Maar het grootste deel van de aangezogen lucht stroomt juist langs die kern en wordt daar door een steeds nauwer wordende doorgang gestuwd. En net als water, gaat lucht ook sneller stromen als het door een nauwere doorgang moet.

Vooral het uitzetten van de hete lucht in de kern van de motor produceert nogal wat lawaai. De luchtstromen langs de kern dempen dat geluid een beetje. De UltraFan propeller – met een diameter van meer dan 3,5 meter – zuigt nog meer van die dempende lucht naar binnen dan normaal en leidt die vooral langs de kern. Rolls-Royce verwacht daarom dat de motor 35 procent minder herrie maakt dat zijn voorganger.

Groter maar lichter

De extra grote fan zorgt er bovendien voor dat er minder brandstof nodig is om dezelfde snelheid te bereiken en daarom zal de motor waarschijnlijk ook een stuk zuiniger zijn.  

Een groot obstakel bij het vergroten van een vliegtuigmotor en zijn fan is gewicht. Want hoe zwaarder een vliegtuig, hoe meer brandstof er tijdens een vlucht nodig is. Daarom is die van de UltraFan voor een groot deel gemaakt van lichte koolstofvezels in plaats van zwaar titanium. Hierdoor is de motor niet zwaarder dan kleinere versies.

Hoewel de tests gaan beginnen, staat de ontwikkeling van de UltraFan niet stil. De ontwerpers kijken namelijk ook naar manieren om de motor aan te drijven met elektriciteit of waterstof. Maar hier heeft Rolls-Royce nog geen concrete tijdlijn voor gegeven.

Bronnen: Rolls-Royce, New Atlas

Beeld: Rolls-Royce

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!