Hoe maak je een hit?

KIJK-redactie

14 september 2017 10:59

KIJK 10/2017

Voor het componeren van een tophit is een zekere dosis talent en inspiratie vereist. Maar het kan ook geen kwaad om je aan een paar artistieke ‘natuurwetten’ te houden. Op basis van recent onderzoek geeft KIJK-journalist én muzikant Rik Peters een stoomcursus hits schrijven.

Gillen maar! Lady Gaga komt naar Nederland, voor haar show van 3 oktober in de Amsterdamse Ziggo Dome. Duizenden fans zullen meeblèren met Poker face en Just dance. Duizenden vaders zullen geduldig in de auto wachten tot het feest is afgelopen. En honderden concertgangers zullen dromen dat ze ooit zelf op dat podium hun liedjes mogen zingen. Maar waarom zou het eigenlijk bij dromen blijven? Popsterren zijn geen genieën. Met de nodige wetenschappelijke onderbouwing kan iedereen een hitsong schrijven.

Hitmakers

Toch eerst even een kleine disclaimer. Want zelfs met onze gouden tips blijft het natuurlijk lastig om door te breken. “Je zou denken dat in een tijd waarin iedereen met een beetje computerkennis op een laptop een nummer kan schrijven – zonder dat daarvoor muzieklessen of instrumentbeheersing nodig zijn – de hitlijsten vol staan met nieuwbakken hitmakers”, stelt de Amerikaanse journalist John Seabrook in zijn boek The song machine. “Desondanks blijkt hetzelfde clubje topschrijvers en producers achter hit na hit te zitten – als een mysterieuze sekte met muzikale visioenen.” Zo’n 90 procent van de winsten in de muziekbranche komt uit 10 procent van de liedjes, en zo’n 77 procent van alle geldstromen wordt gegenereerd door 1 procent van de artiesten.

En neem deze recente analyse van 75.000 concerten die tussen 2013 en 2016 in New York zijn gegeven: van de 7000 bands die de hoofdact in een club voor 700 mensen waren, speelden er krap 400 bij terugkomst in een grotere zaal en schopte slechts 21 het tot een zaal voor 3000 of meer fans. Nu zijn ‘New York’ en ‘3000 bezoekers’ geen alleszeggende maten, maar feit is dat het gros van de muzikanten niet doorbreekt. Dit artikel maakt succes, roem en rijkdom dus vele malen makkelijker – al geeft het geen garanties.

Dit is het begin van het artikel ‘Hogere hitkunde’ te vinden in KIJK 10/2017. Deze editie ligt in de winkel vanaf 21 september tot en met 18 oktober.

Tekst: Rik Peters

Beeld: Elian CK

Meer informatie:

KIJK 9.2017Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer. Abonnee worden? Dat kan hier!