Het is lastig om een motor rechtop te houden als je langzaam rijdt. Honda helpt nu een handje.
Een oude wijsheid luidt: er zijn twee soorten motorrijders. De motorrijder die al eens gevallen is, en de motorrijder die nog een keer gaat vallen. Dat wil Honda graag voorkomen en daarom presenteerde de fabrikant onlangs op Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas de Riding Assist-technologie – een systeem dat je motor (en ook jou) rechtop houdt.
Switchen
De motor – in onderstaand filmpje een aangepaste tweecilinder NC750S – kan met deze technologie switchen tussen regular mode en balance mode. In de laatste stand neemt de boordcomputer het bij een snelheid van zo’n 5 kilometer per uur over. Het systeem schuift het voorwiel met een elektromotortje een eindje naar voren. Dat verlaagt het zwaartepunt van de tweecilinder en maakt de balanceer-act ietsje eenvoudiger Vervolgens registreert het continu welke kant de motor op dreigt te vallen en compenseert dat door het voorwiel duizenden keren per seconde bij te sturen. En zo wordt de ‘fiets’ keurig in balans gehouden.
Aardig detail: je kunt de motor opdracht geven om je zelfrijdend, als een puppy te achtervolgen. Handig als je de kracht er niet meer voor hebt om de zware fiets vooruit te duwen.
Vision Next 100
De motor bij hoge snelheid rechtop houden, is niet al te moeilijk. Maar probeer eens te balanceren terwijl je voor een stoplicht staat of langzaam tussen de file door rijdt. Vooral in dat soort situaties moet de Riding Assist technologie dan ook zijn nut gaan bewijzen.
Dit is overigens niet het eerste zelf-balancerende motorconcept . De Lit Motors C-1 en Thrustcycle Gyrocycle zijn andere voorbeelden (zie de filmpjes hieronder). En BMW kwam onlangs met de schitterende Vision Next 100 op de proppen.