Drie hypersone proefballonnen

André Kesseler

26 november 2020 12:00

hypersone toestellen

Van A naar B reizen met zesmaal de snelheid van het geluid; dat klinkt ideaal. Onder andere deze drie hypersone proeftoestellen zouden dat in de toekomst moeten realiseren.

1) LAPCAT

hypersone

Met financiële steun van de EU werd in 2005 begonnen aan de ontwikkeling van de Long-Term Advanced Propulsion Concepts and Technologies, kortweg LAPCAT. Het doel was om tot een hypersoon toestel te komen dat in vier uur vanuit Brussel naar Sydney (of tussen twee andere plekken aan weerszijden van de wereldbol) zou kunnen vliegen. Een kleine 7 miljoen euro later was er zo’n concept. Dit werd verder uitgewerkt in het vervolgproject LAPCAT II, dat nog eens 10 miljoen kostte. Het leverde aardig wat kennis op en onderdelen ervan zijn terug te vinden in onder meer de hypersone SABRE-motoren van het Britse bedrijf Reaction Engines.

2) Skylon

hypersone

Behalve aan de SABRE werkt Reaction Engines ook al jaren aan een herbruikbaar ruimtetoestel dat horizontaal kan starten en landen en met 7 à 17 ton aan vracht in één ruk naar de ruimte moet vliegen. In de loop der jaren zijn er verschillende ontwerpversies van deze Skylon gemaakt. Reaction Engines heeft inmiddels steun van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA, de Britse overheid, Boeing, Rolls-Royce en de defensiegigant BAE Systems. Als alles meezit, kunnen in 2025 de eerste onbemande testvluchten worden uitgevoerd.

3) Air Force 2.0

hypersone

De Hermeus Corporation, vernoemd naar Hermes, de Griekse god van de handel en het verkeer, werd in 2018 opgericht en ontwikkelt sindsdien een toestel dat met mach 5 (ruim 6000 km/u) twintig passagiers moet vervoeren. Er zouden al succesvolle windtunneltests hebben plaatsgevonden met motoren die goed zijn voor mach 3,3. In augustus vorig jaar kreeg het bedrijf een contract van 1,5 miljoen dollar van de Amerikaanse luchtmacht om de mogelijkheden te onderzoeken voor een hypersone uitvoering van de Air Force One, het presidentiële vliegtuig.

Dit is een kader uit het artikel te vinden in KIJK 1/2021. Deze editie ligt in de winkel vanaf 17 december tot en met 20 januari.

Meer informatie:

Openigsbeeld: Boeing Company

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!