Auto’s die kapot mogen, een royaal ingerichte werkplaats en flink wat ducttape: meer was niet nodig voor honderden afleveringen MythBusters. Nu de populaire tv-serie is afgelopen, heeft presentator Jamie Hyneman tijd om te vertellen hoe belangrijk het is om zelf dingen te maken. Dat deed hij onlangs in Twente.
KIJK: Waar bent u nu zoal mee bezig?
Sommige projecten zijn geheim, maar een van de dingen die ik wel kan vertellen, is dat ik een compleet rupsvoertuig in mijn werkplaats heb. Het gaat om een onbewapende versie van de M113, een pantserwagen van de infanterie. Die dingen zijn verouderd en door het leger afgedankt. Deze M113 wordt een op afstand bestuurbare brandweertank. Hij kan ongeveer 5000 kilo aan gewicht dragen en bevat een watertank van zo’n 4000 liter. Zolang er nog bluswater is, wordt het gebruikt om de binnenkant van het voertuig te koelen. Het wordt daar rond gesproeid, zodat de M113 niet smelt door de hitte van het vuur. Er komen natuurlijk ook hitteschilden op en snufjes die nog geheim zijn. Hoelang hij het vuur kan weerstaan, moeten we nog testen.”
Hoe kwam u op dat idee?
Ik hoorde van de brandweer, de U.S. Fire Administration, dat sommige branden in 2015 zo heet waren dat ze oversloegen naar gebieden twee kilometer verderop. Als daar een woonwijk staat, kun je alleen nog evacueren. Een van de problemen waar we in het westen van Amerika mee kampen, is dat waterbronnen schaars worden. Met dit voertuig kun je tot aan de stam van een brandende boom komen en gaan spuiten. Dat is veel efficiënter dan er vanuit de lucht water op gooien, waarbij een groot deel van het water verdampt voordat het de brandhaard bereikt. Met zo’n blustank hoeven brandweerlieden hun leven niet te riskeren en kunnen branden worden bereikt die anders onblusbaar zouden zijn.
Nogal een verschil met MythBusters, dat vooral draaide om het doen van gave experimenten.
Ja. Maar ik zie MythBusters graag als een geweldige opleiding om uiteindelijk in de echte wereld te kunnen werken. We werkten met zo’n grote verscheidenheid aan materialen en processen; ook in extreme situaties waarin dingen vreselijk fout konden gaan. Je kunt tijdens een ingenieursopleiding leren over hoe dingen behoren te gaan of moeten worden geproduceerd, maar het is iets heel anders om met dingen te experimenteren totdat ze kapotgaan. Als je zo basiskennis over een heel breed spectrum opdoet, leer je om intuïtieve sprongen te maken en problemen op te lossen waar je geen directe ervaring mee hebt.
Dit is een fragment uit het interview te vinden in KIJK 7/2017. Deze editie ligt in de winkel vanaf 22 juni tot en met 19 juli.
Meer informatie:
Tekst: Enith Vlooswijk
Beeld: Getty Images
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Bestel dan hier ons nieuwste nummer (geen verzendkosten). Abonnee worden? Dat kan hier!