Hoe ga je als online gamerecensent om met copyrightclaims van partijen als Nintendo? Jim Sterling vond dé manier.
Gamecriticus Jim Sterling besprak onlangs een game van Nintendo en gebruikte in zijn video beelden uit de game. Zoals het hoort. Maar YouTube kreeg daarop een copyrightclaim van Nintendo: een deel van de beelden zou eigendom zijn van Nintendo. Het bedrijf eiste (een deel van) de advertentieopbrengst. Dit zeer tegen de zin van Sterling, die zijn fans de advertenties wil besparen.
Dus wat deed hij? Hij gebruikte in een volgende video niet alleen beelden van een Nintendo-game, maar ook niet-functionele beelden van een aantal concurrenten. Daarop probeerden diverse grote gamingbedrijven de video te claimen en kregen het met elkaar aan de stok. Waardoor de video vrij van reclame bleef. Bekijk hier de video van Sterling:
Deze en meer ontwikkelingen in de digitale wereld bespreekt techjournalist Herbert Blankesteijn in de nieuwe rubriek ‘Blankesteijns Bites’. Zijn debuut vind je in KIJK 8/2016, in de winkel vanaf 21 juli tot en met 24 augustus.
Tekst: Herbert Blankesteijn