Kan niet elke auto een snelheidsbeperker krijgen?

André Kesseler

12 oktober 2015 09:00

Jos Lemmens mailt: “Ik ben blind en word in de stad vaak bijna aangereden doordat iemand bijvoorbeeld met een noodgang een straatje uit komt scheuren. Waarom bouwt men niet een snelheidsbeperking in, zodat een auto binnen de bebouwde kom niet harder kan dan 50 kilometer per uur? Zo moeilijk is dat toch niet te programmeren?”

In zekere zin bestaat de technologie daarvoor al. Veel nieuwe auto’s hebben een cruisecontrolsysteem, waarmee de maximale snelheid kan worden beperkt. In de Formule 1 gebruiken ze al jaren een pitlane speed limiter; door op een knop op het stuur te drukken, matigt de coureur de snelheid van zijn bolide bij het binnenrijden en het verlaten van de pitstraat. En eerder dit jaar presenteerde Ford de nieuwe S-Max met een Intelligent Speed Limiter (ISL). Een camera achter de voorruit houdt de verkeersborden in de gaten en de ISL zorgt er vervolgens voor dat de auto de maximumsnelheid aanhoudt.

“Je kunt de snelheid van alle auto’s met dit soort systemen vrij gemakkelijk automatisch beperken”, zegt Toin Peters van HAN Automotive Research. “We zien bovendien een trend in de ontwikkeling van auto’s waardoor de voertuigen meer met elkaar en met hun omgeving gaan communiceren en automatisch reageren. Inmiddels worden er bijvoorbeeld al duurdere auto’s verkocht met een brake assist system dat de auto laat remmen als een voetganger wordt gedetecteerd.”

Kortom: technisch kan het allemaal. Volgens Peters is het nu aan de politiek om te beslissen of automatische snelheidsbeperkers ook verplicht worden gesteld.

Ook een vraag voor de rubriek ‘KIJK antwoordt’? Mail hem naar info@kijkmagazine.nl!

Beeld: Ford