Een student aan de Charles University in Praag werkt aan een programma dat ons moet helpen de Rubik’s Cube te verslaan.
Voor de mensen die zelden tot nooit een Rubik’s Cube hebben opgelost en de kubus het liefst tegen de muur smijten na er een aantal minuten mee te hebben geklooid: de student Martin Španĕl probeert je te helpen. Zijn augmented reality-programma geeft aan hoe je de kubus kunt oplossen in minder dan 20 zetten.
Aanwijzingen op Rubik’s Cube
Het programma werkt in een aantal stappen: allereerst bekijkt het programma hoe de vlakjes op de Rubik’s Cube zijn verdeeld. Vervolgens berekent het hoe de kubus het snelste kan worden opgelost en geeft met behulp van pijltjes aan welke zetten je moet uitvoeren. Španĕl projecteerde deze aanwijzingen op zijn 3×3 Rubik’s Cube.
Zoals valt op te merken uit bovenstaand filmpje is dit slechts een concept en moet de student nog hard aan de slag om het programma optimaal te maken. De projectie van het programma op de kubus ziet er bijvoorbeeld rommelig uit. En wanneer je per ongeluk een andere kant op draait dan het systeem aangeeft, moet het de kubus weer opnieuw analyseren.
Cardboard
Verder geeft Španĕl aan dat hij het programma graag zou willen inbouwen in een app. Zo zou je met behulp van een Cardboard de aanwijzingen van het systeem kunnen opvolgen. En wie weet krijg je het dan eindelijk voor elkaar om de Rubik’s Cube te verslaan.
Bronnen: Popular Science, Reddit