Luchtloze autoband gaat voor de herkansing

André Kesseler

15 september 2021 11:15

autoband

Op een autobeurs in München mocht het publiek voor het eerst op een geheel nieuw soort band rijden.

In 2005 was er de Tweel, een luchtloze band van Michelin. Die vond zijn weg naar onder meer de Segway en er kwam een samenwerking met de NASA om ze op een van de toekomstige maanwagentjes te schroeven. Maar de luchtloze band haalde het nooit als een vervanger van de oude vertrouwde luchtband. Dat zou weleens kunnen veranderen, want er komt een nieuwe poging.

Lees ook:

Langer beter

Michelin werkt samen met General Motors aan een nieuwe versie voor personenauto’s: de Uptis. Die is volgens de fabrikant bestand tegen veel grotere schokken dan een gewone band en krijgt een veel langere levensduur. Hij zou voor de bestuurder tijdens het rijden niet anders aanvoelen en slechts zeven procent zwaarder zijn dan bestaande run flat-banden.

autoband

Een ander voordeel is dat de band, door de ‘spaken’ anders uit te voeren, kan worden aangepast aan de specifieke wensen van de autofabrikant of de autobezitter. Bij sommige voertuigen zou het zelfs kunnen betekenen dat er geen afzonderlijke vering meer nodig is.

Klinkt goed. Als het allemaal klopt, hebben we nooit meer last van lekrijden; iets dat er volgens Michelin voor zorgt dat jaarlijks ongeveer 200 miljoen banden voortijdig moeten worden weggegooid. Bovendien loop je niet het risico om ongemerkt met een te lage bandenspanning rond te rijden. Dat kan namelijk voor extra slijtage zorgen en voor onder meer een langere remweg.

luchtloze autoband

Lekker saai

Bezoekers van de internationale autobeurs IAA mochten voor het eerst met een Mini Electric rijden die op een setje Uptis was gezet. Dat werd volgens de ’testrijders’ een normaal, saai ritje. Zoals dat hoort.

Bronnen: Michelin, New Atlas

Beeld: Michelin

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!