Tankervliegtuigen zijn in een oorlogsgebied veel te veel een sitting duck.
De USAF zet dan wel zwaar in op stealthy jachtvliegtuigen, maar de tankervliegtuigen spatten nog steeds van de vijandelijk radarschermen. Zelfs de nieuwe, trage en relatief laagvliegende KC-46 Pegasus-tankers, die volgend jaar in gebruik worden genomen, zijn een vrij gemakkelijk doel voor vijandelijke vliegtuigen. En helemaal voor de nieuwe generatie Russische luchtdoelraketten als de Novator K-100 die op 400 kilometer afstand gelanceerd kan worden en feilloos zijn doel vindt.
Toch zijn tankervliegtuigen in gewapende conflicten wel heel erg handig. Een volgeladen F-35A heeft bijvoorbeeld maar een actieradius van zo’n 1000 kilometer (als hij ook nog weer ‘naar huis’ moet vliegen), maar als hij in de lucht wordt bijgetankt , kan hij veel langer ergens blijven rondhangen. En dus wil de USAF zo snel mogelijk een systeem om de vliegende tankstations zo onzichtbaar mogelijk maken.
Jammer dan…
Een van de manieren om dat voor elkaar te krijgen, is door de vijandelijk radarsignalen te misleiden. Het Amerikaanse bedrijf Raytheon werkt bijvoorbeeld aan de Next Generation Jammer voor de EA-18G Growler (foto hieronder), een soort vliegende stoorzender. Hoe de Next Generation Jammer precies werkt, is nog onduidelijk. Raytheon meldt dat het systeem inkomende radarsignalen “analyseert en dan snel reageert om het toestel verborgen te houden.”
Air Mobility Command, dat onder meer de tankervloot aanstuurt, gaat de komende tijd op zoek naar het beste systeem om de tankers te laten verdwijnen.
Bron: Popular Mechanics
Beeld: USAF / Boeing