Marine VS neemt nieuwe hovercraft in gebruik

André Kesseler

23 oktober 2019 15:59

ship-to-shore

Het klinkt als een kabel waarmee je een schip aan de kade vastknoopt. Maar de ship-to-shore connector is veel meer dan dat.

Als je de militaire ontwikkelingen een beetje volgt, zit de vernieuwing tegenwoordig vooral in raketsystemen, kunstmatige intelligentie en stealthy vlieg- of vaartuigen. Je denkt daarbij niet zo snel aan een hovercraft. En toch staat de Amerikaanse marine op het punt om een nieuwe generatie daarvan in gebruik te nemen: de Ship-to-Shore Connector of SSC.

Lees ook:

LCAC

De bestaande generatie Landing Craft, Air Cushion (LCAC) maakt het al vanaf de jaren tachtig mogelijk om troepen en materiaal niet alleen snel aan land te brengen, maar er meteen een eind mee landinwaarts te rossen. De transportschepen die als uitvalsbasis werden gebruikt, konden dankzij de hovercraft op een veilige vijftien kilometer uit de kust blijven.

Hetzelfde maar anders

Van de buitenkant verschilt de SSC niet zo gek veel van de LCAC (foto hierboven) die hij gaat vervangen. Twee forse turbines zorgen voor de aandrijving. Er is een boegklep zodat de militaire voertuigen snel aan land kunnen rijden en er is een dek van een kleine 150 vierkante meter.

En toch is de SSC een verbetering. Het gevaarte kan namelijk 74 ton vervoeren – 14 ton meer dan de LCAC –  en daardoor kan hij ook Abrams-tanks aan land zetten. Verder heeft de nieuwe hovercraft krachtiger motoren die goed zijn voor een topsnelheid van bijna 100 kilometer per uur (tegen 75 km/u voor de LCAC). Zelfs bij een redelijk ruwe zee haalt de SSC nog snelheden tot 65 kilometer per uur.

De Amerikaanse marine is van plan om 73 nieuwe SSC’s te kopen voor ergens rond de 50 miljoen dollar (45 miljoen euro) per stuk. De eerste wordt op dit moment voor tests overgedragen.

Bronnen: TextronPopular Mechanics

Beeld: Textron

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK