Metro Hop: snel uit de startbokken

André Kesseler

24 december 2020 13:00

Metro Hop

Een Californisch bedrijf werkt aan een nieuwe generatie slimme, elektrische vliegtuigen.

Overal ter wereld wordt hard gewerkt aan aandrijvingen voor een eindeloze rij aan nieuwe elektrische toestellen. Bemand en onbemand, klein en groot en voor vracht of voor passagiers. Om het toestel overal in te kunnen zetten, willen de bouwers zo’n toestel het liefst verticaal laten opstijgen en landen. Of op z’n minst vanaf een zo kort mogelijke baan.

Maar dat is lastig, want verticaal omhoog of short takeoff and landing (STOL) kost veel energie. Bij de Metro Hop is dat probleem slim opgelost. Het toestel is uitgerust met een elektrisch aangedreven landingsgestel, dat zo ongeveer dienst doet als een stoomkatapult waarmee gevechtsvliegtuigen van een vliegdekschip worden geschoten.

Lees ook:

25 meter

Het probleem van propellers is namelijk dat ze bakken lucht naar achteren of naar beneden moeten drukken om een toestel in beweging te krijgen. De wielen aandrijven is veel efficiënter. Door één of meer wielen van het landingsgestel uit te rusten met een elektromotor is het toestel in no time op snelheid en heeft het genoeg aan een startbaan van slechts 25 meter.

Metro Hop

Maar er zit nog een slimmigheidje in het landingsgestel. Het is namelijk uitgerust met een aparte vering die het toestel op het juiste moment achterover kan kantelen, zodat het optimaal gebruikmaakt van de opwaartse kracht die de vleugels leveren. Eenmaal in de lucht kan het naar binnen worden geklapt. Dat is dan weer goed voor de aerodynamica, waardoor het toestel een topsnelheid krijgt van 400 kilometer per uur en, met de huidige batterijtechniek, een bereik van 200 kilometer.

Metro Hop

Het Californische bedrijf denkt overigens dat deze toestellen een goed alternatief kunnen zijn voor de verticaal opstijgende luchttaxi’s die overal worden ontwikkeld. Het zou dan bijvoorbeeld met passagiers of vracht op kunnen stijgen vanaf het dak van een hoog flatgebouw of een wolkenkrabber. Stalen zenuwen en een enorm vertrouwen in het toestel zijn dan wel een vereiste.

De Metro Hop krijgt inmiddels financiële steun van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA.

Bronnen: Metro Hop, New Atlas

Beeld: Metro Hop

Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!