Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Het Japanse Tetra Aviation heeft een serie elektrisch aangedreven toestellen gepresenteerd die het bedrijf met ingang van volgend jaar op de markt wil brengen.
Het gaat om de Mk-5 eVTOL; een elektrisch aangedreven toestel dat met behulp van maar liefst 32 propellers verticaal kan opstijgen en landen. De lichtgewicht eenzitter heeft een aluminium frame afgewerkt met koolstof- en aramidevezels versterkt polymeer. Naast de 32 propellers voor het verticale vlak is er ook een kleine propeller aan de achterkant voor de voortstuwing. Oh, en het is een kitplane, dus je mag hem als een als een Billy-boekenkast helemaal zelf in elkaar zetten.
Lees ook:
Mk-5
Het vliegende prototype is met zijn spanwijdte van 8,62 meter, een lengte van 6,15 meter en een hoogte van maar liefst 2,5 meter een vrij fors apparaat. En het accupakket maakt hem bovendien redelijk zwaar: 488 kilo met een maximaal startgewicht van 567 kilo. En toch kan het prototype alleen worden gevlogen door een piloot die niet meer dan een kleine 80 kilo weegt.
De grotere versies die in 2022 op de markt gaan komen, de SN3 en 4, zullen op alle vlakken nog wat forser worden. De grootste, de SN4 moet bijvoorbeeld niet alleen in staat zijn om iemand van 91 kilo van de grond te tillen, maar ook nog en voorwaartse snelheid kunnen ontwikkelen van zo’n 160 km/u. En je zou dan ongeveer een uur met de Mk-5 kunnen vliegen.
SPECS SN2
Spanwijdte | 8,6 meter |
Lengte | 6,2 meter |
Hoogte | 2,5 meter |
Max gewicht piloot | 79 kilo (91 kilo bij de SN3 en SN4) |
Leeggewicht | 488 kilo |
Max startgewicht | 567 kilo |
Batterij | 13,5 kWh |
Bereik | 76 km (151 km SN3; 160 km SN4) |
Kruissnelheid | 108 km/u (144 km/u SN3; 160 km/u SN4) |
Bronnen: Tetra Aviation, New Atlas
Beeld: Tetra Aviation