Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Vier bedrijven denken na over een manier om snel een verse batterij in een elektrisch aangedreven motor, quad of brommer te kunnen klikken.
Een paar maanden geleden sprak ik in mijn KIJK-column de hoop uit dat er snel een elektrische toermotor zou komen met een fatsoenlijk bereik. De accu’s die dat mogelijk moeten maken zijn er nog niet echt, maar er is wel een nieuwe ontwikkeling die hoop biedt: de wisselbatterij.
Lees ook:
‘De Alpen zijn ver weg’
Even terug naar mijn stukje in KIJK 9 van vorig jaar. Daarin schreef ik: ‘Hoe zit het, zo vroeg ik me bij die Duitse pomp af, met motoren? Ondanks de wat lagere benzineprijzen aan gene zijde van de grens tikte de teller door tot 26 euro en wat kleingeld. Als BMW een beetje fatsoenlijke elektrisch aangedreven toermotor zou bouwen, had dat ook een euro of twee kunnen zijn.’
En verder: ‘Nu zitten er bij het tijdschrift Moto73 gelukkig collega’s die verstand hebben van dit soort zaken. Dus kom er maar in, Ad van de Wiel. Waarom kan ik nog steeds geen elektrische toermotor kopen? Waar wachten ze op? Het antwoord van Ad is kort: “Op betere accu’s.” Er zijn wel kleinere, betaalbare motoren met op papier een redelijke actieradius, vult Ad aan. “Maar in de (semi betaalbare) praktijk is 180 kilometer op de snelweg al heel erg veel. Dan zijn de Alpen plots erg ver weg.” En waar Ad ‘de Alpen’ zegt, zou je ook net zo goed ‘de Eifel’ kunnen lezen.’
Wisselbatterij
Hoewel het met de ontwikkelingen in batterijenland snel gaat, zit een goedkope, lichte accu die minimaal een keer of twee de efficiëntie levert van de huidige generatie er op korte termijn niet in. Maar misschien is er een andere oplossing om de Alpen wat dichterbij te brengen. Honda kondigt namelijk aan dat het met de conculega’s KTM, Piaggio en Yamaha een consortium voor verwisselbare accu’s gaat oprichten. En dan niet alleen voor motorfietsen, maar ook voor lichte elektrische voertuigen als bromfietsen, driewielers en quads.
Het idee is om een soort standaardbatterij te ontwikkelen. Dus je tuft op je toermotor richting, laten we zeggen, de Eifel en als de batterij leeg begint te raken, ruil je die bij het eerste de beste tankstation om voor een volle? Nou, dat dan helaas weer niet.
Omdat de verwisselbare batterijen voor die grotere motoren vrij zwaar zullen zijn, ziet het consortium het niet zitten om die eenvoudig te verwisselen. Ze richten zich dus nog steeds op de relatief lichte motoren met een beperkte actieradius. Bedoeld voor mensen die korte ritjes in de buurt maken, maar geen zin of tijd hebben om voor het volgende tochtje te wachten tot de batterij is opgeladen.
Meer meer
De vier partijen beginnen in mei met de ontwikkeling van de wisselbatterij, maar ze hopen dat ook andere soortgelijke bedrijven zich aansluiten. Want hoe meer expertise, hoe meer vreugd.
Maar kan dan toch nog iemand nadenken over hoe je een zwaarder batterijpak eenvoudig onder een toermotor klikt? Asjeblieft…?
Beeld: KTM/Honda