De X-57: elektrisch vliegen in stroomversnelling

André Kesseler

28 maart 2020 09:00

X-57 plane NASA

Een nieuw experimenteel toestel van de NASA, de X-57 Maxwell, tilt elektrisch vliegen naar een hoger plan.

Met de bouw van zogenoemde X-planes probeert de NASA de ontwikkeling van allerlei technieken in de luchtvaart te stimuleren. Dat begon al met de beroemde X-1, het eerste toestel dat door de geluidsbarrière ging, en op dit moment wordt gewerkt aan de X-57 Maxwell. Het doel: een grote stap maken in de ontwikkeling van elektrische vliegtuigen.

Lees ook:

X-57 Maxwell

X-57 Maxwell Mod IV

De Maxwell is de eerste bemande X-plane in de afgelopen twintig jaar. Het toestel kreeg de laatste tijd verschillende versies. De meeste recente, de Modification IV (of Mod IV) is een toestel met uiterst smalle, rechte vleugels. Op de uiteinden daarvan zijn twee elektromotoren en propellers met een middellijn van 1,52 meter aangebracht.

X-57 Maxwell

Stroomlijn

Op de voorste rand van de vleugels zijn twaalf kleinere propellers geplaatst. Die worden alleen gebruikt tijdens het opstijgen en landen. Als ze niet worden gebruikt om het toestel aan te drijven, vouwen de propellertjes zich op in de gestroomlijnde behuizing erachter.

Volgens de NASA zou de efficiëntie van het toestel, vergeleken met bestaande elektrische vliegtuigen, met 500 procent toenemen. Dat, samen met uitstoot en veel minder lawaai , maakt de Maxwell tot een X-plane-waardig toestel.

Bronnen: NASA, New Atlas

Beeld: NASA

Geïnteresseerd in vliegtuigen en meer lezen over de NASA X-planes? Bestel nu hier de fraaie special Hoogvliegers. Die wordt dan gratis bij je thuisbezorgd als je de kortingscode ‘GRATIS’ gebruikt.