Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Een beoogde opvolger van de beroemde Amerikaanse Black Hawk-helikopter zet de boel op scherp.
De Amerikanen vliegen al sinds begin jaren tachtig met de Sikorsky UH-60 Black Hawk. En het toestel is in al die jaren een betrouwbaar stuk gereedschap gebleken. Maar de tijden zijn veranderd en dus wilde het Amerikaanse leger naar een opvolger die niet alleen een stuk sneller is, maar ook een groter bereik heeft en heel veel verschillende taken kan uitvoeren. Niet alleen die van de Black Hawk, maar ook van de eveneens succesvolle AH-64 Apache-aanvalshelikopter.
Het vervangingsproject heet Army’s Future Long Range Assault Aircraft (FLRAA), en er zijn twee kandidaten over waarvan er nu eentje een belangrijke stap voorwaarts heeft gezet.
Lees ook:
Osprey vs. Sikorsky
Een van de finalisten is de Bell V-280 Valor tiltrotor, een doorontwikkeling van de V-22 Osprey, die vorig jaar rond deze tijd al een succesvolle eerste testvlucht maakte. Maar alle ogen zijn nu even gericht op die andere finalist: de Sikorsky-Boeing SB-1 Defiant, een toestel voor vier bemanningsleden en maximaal twaalf passagiers.
Wind mee, brug open
De testvlucht – die op 9 juni is uitgevoerd, is nu bekend – werd gedaan op het vliegtestcentrum van Sikorsky in West Palm Beach. Sikorsky-testpiloot Bill Fell en Boeing-testpiloot Ed Henderscheid haalden daar in de Defiant SB-1 een snelheid van 205 knopen; 370,1 kilometer per uur. Dat is sneller dan de Black Hawk die ‘met de wind mee en de brug open’ 194 knopen (359 km/u) kan halen.
Volgens Sikorski werd de snelheid gehaald met de helft van het maximale rotorvermogen en zit er dus nog veel meer in. Het doel zou 288 knopen zijn; een voor een helikopter bijna onvoorstelbare 533 kilometer per uur.
Knopen hakken
De knoop over wie de FLRAA wint, wordt in 2022 doorgehakt en het plan is om de eerste in 2030 in gebruik te nemen. Als alle huidige Apaches en Black Hawks van het Amerikaanse leger worden vervangen, zou het gaan om meer dan 3000 toestellen.
Bronnen: Popular Mechanics, Defense News
Beeld: Boeing/Sikorski