Dankzij deze technologie kunnen elektrische auto’s na slechts 10 minuten opladen er weer 200 kilometer tegenaan. En dat zonder dat de accu beschadigt.
De lithium-ion-batterij heeft, vanwege zijn vermogen om een grote hoeveelheid energie op te slaan en telkens opnieuw op te laden, voor een ware revolutie gezorgd. Niet voor niets werd de Nobelprijs voor de scheikunde dit jaar toegekend aan de wetenschappers John Goodenough, Stanley Whittingham en Akira Yoshino voor hun bijdragen aan de ontwikkeling van dit type batterij.
Voor bestuurders van elektrische auto’s vormen lithium-ion-batterijen soms ook een heikel punt, want wat nou als de accu onderweg leeg raakt? Gelukkig bestaan daar snelladers voor, waar elektrische auto’s 350 kW kunnen laden. Alleen is niet elk type batterij geschikt voor deze capaciteit. Bovendien is snelladen slecht voor de levensduur van oudere lithium-ion-accu’s.
Lees ook:
Kort verhitten
Een team van Amerikaanse wetenschappers meent dit probleem te hebben aangepakt. Ze ontwikkelden een methode die het veel sneller en gemakkelijker maakt om een batterij op te laden, zonder dat hij daarbij beschadigt.
Het geheim zit hem in de batterij zeer kort te verwarmen tot 60 graden Celsius vóór het opladen. Vervolgens laadt de accu op, waarna hij weer snel wordt afgekoeld. Normaal gesproken is het slecht voor de batterij als de temperaturen hoog oplopen, maar omdat dat in deze setting van korte duur is, beschadigt de accu niet en is hij in 10 minuten vol.
Nikkelfolie
Dit hebben de onderzoekers voor elkaar gekregen door een verwarmingselementje van nikkelfolie in de batterij te plaatsen. Dat zorgt ervoor dat de temperatuur in het binnenste van de accu snel eventjes 60 graden is.
In een experiment hield een batterij die in elektrische auto’s wordt gebruikt (een zogeheten BEV cell) nog 91,7 procent van zijn capaciteit over na 2500 snellaadcycli. Een groot pluspunt van deze aanpak is dat hij op bestaande batterijen kan worden toegepast. Verder maakt de nikkelfolie de batterij nauwelijks duurder. Wel is er een nieuwe laadpaal nodig die de folie kan verhitten.
De onderzoekers publiceerden hun nieuwe methode in vakblad Joule.
Bronnen: Joule, The Guardian, De Ingenieur
Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!