Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Naast de schepen uit de Walrus-klasse kan Nederland trots zijn op een lange traditie wat betreft de bouw en de inzet van onderzeeboten.
- De Onderzeesche Torpedoboot 1 (O 1) was de eerste van de Koninklijke Marine. Hij werd naar Amerikaans ontwerp gebouwd bij scheepswerf De Schelde in Vlissingen en kwam in 1906 in dienst. De toren van de O 1 staat nog steeds als monument in Den Helder.
- De meest succesvolle, in Nederland gebouwde onderzeeboot van de Tweede Wereldoorlog: de O 21. Hij was goed voor het torpederen van acht schepen, waaronder de U-95: een van de slechts veertien Duitse onderzeeboten die door een geallieerde sub tot zinken zijn gebracht.
- De eerste in Nederland gebouwde onderzeeboot na de Tweede Wereldoorlog, de Dolfijn, werd in 1960 in gebruik genomen. (Zie foto bovenaan.) Hij bestond niet, zoals gebruikelijk was, uit één lange buis met een drukhuid eromheen, maar uit drie onderling verbonden buizen: het zogeheten drie-cilinder-principe.
- De Zeedraak, ook wel Hai Lung, was een van de twee onderzeeboten die de Schiedamse werf Wilton-Fijenoord in de jaren tachtig voor Taiwan bouwde. Het leverde Nederland een boycot vanuit de Volksrepubliek China op, waarna alle vervolgopdrachten voor Taiwanese subs geweigerd werden.
Dit is een kader uit het artikel ‘Talentenjacht voor onderzeeboten’, te lezen in het dikke zomernummer van KIJK. Deze editie ligt vanaf 27 mei tot en met 21 juli in de winkel.
Meer informatie:
- Ministerie van Defensie: Onderzeeboten
- YouTube: Onderzeeboot van de Walrusklasse
- Marineschepen.nl: Overzicht van alle artikelen over de vervanging van de Walrusklasse onderzeeboten
- KIJK: Upgrade Nederlandse onderzeeboten van start
Tekst: Rick van de Weg