Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
De Amerikaanse startup TuSimpel wil in de VS een transportnetwerk bouwen van onbemande trucks. En dat idee brengen ze nu naar onze kant van de oceaan.
Het Amerikaanse TuSimpel test al sinds 2015 allerlei onbemande trucks op de openbare weg en die hebben samen inmiddels miljoenen kilometers gereden. De trucks zijn Level 4 en hebben dus een vrij hoge mate van autonomie. In de meeste gevallen is er geen menselijke tussenkomst nodig, maar er is wel iemand aan boord die in geval van nood in kan grijpen. Dat is nu nog nodig omdat de wetgeving in veel landen nog geen volledig autonome voertuigen toestaan.
De trucks zijn voorzien van high-definition camera’s, radar en lidar (‘laserradar’) om een 360-gradenbeeld van hun omgeving op te bouwen en zichzelf zo door het verkeer te kunnen loodsen.
Robopost
Het idee en de technologie erachter zijn blijkbaar zo goed dat de startup tests mocht uitvoeren voor de US Postal Service, waarbij onbemande trucks post vervoerden tussen distributiecentra in Texas en Arizona. Hetzelfde deed TuSimpel voor ‘pakkettengigant’ UPS, die overigens ook een minderheidsbelang in het bedrijf heeft genomen.
Volkstrucks
Om een Autonomous Freight Network ook in Europa uit te kunnen rollen, heeft TuSimpel een overeenkomst gesloten met Traton, een onderdeel van VW. De komende tijd willen de bedrijven Scania-trucks van Traton uitrusten met de benodigde apparatuur, waarna in onder meer Duitsland en Zweden ook de nodige testkilometers kunnen worden gereden.
TuSimpel wil in de VS al in 2023 de eerste trucks over het Autonomous Freight Network laten rijden. Als de technologie zichzelf eenmaal bewezen heeft, zal Europa waarschijnlijk niet zo heel lang daarna volgen.
Beeld: TuSimpel