Ben je geïnteresseerd in de wereld van wetenschap & technologie en wil je hier graag meer over lezen? Word dan lid van KIJK!
Om je werkweek goed te starten, elke maandag een tof wetenschappelijk of technisch beeld op onze site. Deze keer: de Sleipnir was even in Rotterdam.
Vorig jaar juli nam het offshorebedrijf Heerema Marine Contractors het grootste kraanschip ter wereld in de vaart: Sleipnir. Het schip, dat is vernoemd naar de Noordse achtbenige hengst, maakte eerder dit jaar zijn debuut in Nederland. Dat trok een hoop bekijks; iedereen wilde natuurlijk even zien hoe groot het gevaarte nou écht is.
Lees ook: SHOT: hijsen maar!
95 miljoen kilo
Het antwoord is gróót. Voor de bouw van de Sleipnir werd ruim 95 miljoen kilo staal gebruikt en 3000 kilometer aan elektrische kabels getrokken. Het resultaat? Een schip met twee kranen die elk 10.000 ton (dus 10 miljoen kilo) kunnen hijsen.
De Sleipnir – die 220 meter lang en ruim 100 meter breed is – blijft tijdens een klus op zijn plek door acht thrusters, computergestuurde schroeven die 360 graden kunnen draaien. Hierdoor raakt het schip ook tijdens het zwaarste hijswerk nooit meer dan 50 centimeter uit positie.
Afgelopen week bracht het halfafzinkbare schip ons landje weer een flitsbezoek om materieel op te halen voor een nieuwe klus. Hobbyfotograaf Vincent Mullenders, zelf werkzaam bij Heerema, reed ’s avonds naar het Calandkanaal om het bakbeest vast te leggen. En dat bakbeest lag op zijn beurt vast met een paar kabels van liefst 8 centimeter dik.
Beeld: Vincent Mullenders